Hoppa till innehåll

Ut med Vy – nu tar SJ över nattågen till Norrland

Per J Andersson

Lagom till julhelgerna tar SJ över nattågstrafiken till Norrland från Norgeägda Vy. Frågan är om det helstatliga svenska tågbolaget kommer att klara uppgiften bättre än sin föregångare.

Nattågen från Stockholm och Göteborg till Norrland upphandlas och finansieras till en del av Trafikverket. Med jämna mellanrum är det dags för omförhandling av avtalen. Sedan 2020 är det norska Vy som haft uppdraget att trafikera sträckan Stockholm–Riksgränsen–Narvik, medan SJ trafikerat nattågen från Göteborg och Stockholm till Åre och Duved respektive Umeå (den sistnämnda sträckan på kommersiella villkor).

På de upphandlade sträckorna äger Trafikverket lok och vagnar, medan tågbolagen sköter trafiken. De senaste åren har resenärer klagat på att vagnarna är i dåligt skick, toaletterna läcker och att det är allmänt sunkigt och äckligt ombord.

Halv miljon i vite

I höstas dömdes SJ till böter på över en halv miljon kronor för att man inte hållit vagnarna i bättre skick. En stor del av summan, 390 000 kronor, handlar om toaletter eller duschar som varit ur funktion. Vy har också fått betala straffavgifter, i deras fall för förseningar.

Sj körde nattågen senast mellan 2008 och 2020 och får alltså nu tillbaka bollen. SJ tar över Narvikstågen 15 december. Men kontraktet är på bara ett år, även om det finns chans till förlängning i ytterligare ett år.

De ständiga upphandlingarna och korta kontraktstiden har fått kritik för att det leder till en hattighet – och att tågbolagen därmed inte lägger ner så mycket möda på stora investeringar, eftersom man ju vid nästa upphandling kan förlora uppdraget.

SJ:s vd Monica Lingegård tycker att det är ett viktigt uppdrag att köra nattågen till Narvik. Foto: SJ

Billigare biljetter

– Många är beroende av nattågstrafiken och det är ett stort och viktigt åtagande att vi på SJ nu ska se till att svenska folket kan resa till och från norra Sverige och Narvik, säger SJs vd Monica Lingegård.

SJ:s affärschef Jan Kyrk säger inget om vagnar i bättre skick, men han tänder ändå ett hopp om billigare biljetter.

– Vi vill få ännu fler att välja nattågen, säger han, och kommer att jobba med att utveckla erbjudandet och sänka biljettpriserna.

Läs också: Renässans för nattågen i Europa – här är nyheterna

Fakta: Konkurrens om att få köra tåg

  • Fram till år 2000 var det SJ som trafikerade nattågen till Norrland. Men nu blev det dags för upphandling i konkurrens.
  • Till att börja med tog Tågkompaniet över. I tre och ett halvt år körde de Norrlandståget, bl a med restaurangvagnar med panoramafönster på sträckan genom fjällvärlden.
  • 2003 tog Veolia Transport (före detta Connex) över trafiken och panoramavagnarna försvann.
  • 2008 var det dags för SJ att köra tågen. Det gjorde de alltså fram till 2020 då Vy tog över.
  • Ännu längre tillbaka minns många tåget som hette Lapplandspilen och från 1968 och fram till 1980-talet gick Malmö–Eskilstuna–Västerås–Luleå–Narvik.
  • Tåget hade ofta 14–16 vagnar som successivt kopplades av längs resan. Man kunde alltså åka direkt från södra Sverige till exempelvis Östersund/Åre/Storlien, Umeå och Luleå. Omvänt på andra hållet startade ett kortare tåg i Narvik och fylldes på efter hand på sin väg söderut.
Oscar II på invigningsfestligheter av stambanan genom övre Norrland. Foto: Järnvägsmuseet

Så byggdes järnvägen till Narvik

  • Allting började 1865 då gruventreprenörer drog igång ett projekt för att med engelskt kapital bygga kanaler förbi Luleälvens forsar. När bygget kommit halvvägs var pengarna slut.
  • 1882 började ett engelskt bolag att bygga en järnväg från Malmberget i Gällivare till den nybyggda hamnen i Luleå. I tre år rullade malmtågen.
  • Men kvalitén på järnvägen var så kass att svenska staten fick ta över och styra upp det hela.
  • Ytterligare elva år senare hade banan med statliga svenska pengar förlängts till Kiruna och i november 1902 var järnvägen västerut ner till Narvik klar och redo för kung Oscar II att inviga.
  • Artikeln publicerades ursprungligen på Cafés syskonsida Vagabond.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.