De senaste åren har det i vissa kretsar pratats mycket och ofta om hur streetwear-kulturen har eleverats till modevärldens allra snofsigaste sammanhang. Sneakers och hoodies kan i dag ha samma modegrad som en perfekt skräddad kostym – och mycket riktigt tog nyligen streetwear-designern Virgil Abloh över Louis Vuitton samtidigt som hans föregångare – den lika streetwear-besatte – Kim Jones numera rattar Dior Homme.
Men, numera behöver man inte ens leta i metaforernas värld för att argumentera för att streetwear stigit in i de verkliga finrummen. I augusti släpper nämligen amerikanska sneakerjätten Vans en kollektion tillsammans med van Gogh-museet i Amsterdam – ett samarbete som förevigats inne på själva museet med konstnärens tavlor som flådig rekvisita.
Vans har tagit fram kläder och skor för både dam och herr tillsammans med museet, där tavlorna Skull, Almond Blossom, Sunflowers och den holländske konstnärens självporträtt har utgjort grunden för den konstnärliga kollektionen. Den postimpressionistiske holländaren Vincent van Gogh lade grunden för den moderna konsten med djärva och symboliska färger och dramatiskt uttrycksfulla penseldrag, och målade över 2100 verk under sin allt för korta livstid.
– Vi är enormt nöjda med kollektionen. Det här samarbetet hjälper oss i vårt arbete med att göra Vincent van Goghs liv och konst tillgänglig för en så stor och bred publik som möjligt. Genom ett enande mellan van Goghs ikoniska konstverk och Vans lika ikoniska plagg och sneakers kommer vårt samarbete att ta Vincents konst ut i världen till en ny publik utanför museets väggar, säger Adriaan Dönszelmann, Managing Director på Van Gogh Museum.
Kollektionen släpps den 3 augusti där en del av projektets vinst går till museets arbete med att föra van Goghs arv vidare. Kollektionen kan köpas via Vans.se och hos utvalda återförsäljare.
Se bilderna på kollektionen här!