Annons
Annons

”Skrämmande granskning om förvanskade intervjuer med journalister”

Journalistkollegorna på Eskilstuna-kuriren och Strängnäs Tidning har gjort en imponerande granskning av sajten Granskning Sverige, skriver Cafés chefredaktör Jonas Terning.

Jonas Terning

Cafés chefredaktör Jonas Terning.

Hoppas inte du låtit veckans viktigaste nyhet glida förbi i Facebook-flödet, för den har mycket att göra med annat som glider förbi i Facebook-flödet: Eskilstuna-kuriren och Strengnäs Tidning har granskat sajten som under namnet Granskning Sverige ger sken av att ja, granska just Sverige. Men som journalisterna så grundligt visar upp, är Granskning Sverige inget annat än en ”främlingsfientlig propagandacentral”, en trollfabrik. Vem som helst som känner sig hugad kan få tips på journalister runt om i landet som de ska ringa upp, förskrivna manus med frågor de ska ställa, tips om hur de bäst klipper ihop och förvanskar dessa frågestunder och slutligen även kontanter i belöning om ljudklippet får många lyssningar. Skrämmande att se hur de till synes spontana läsarsamtalen till landets redaktioner i själva verket är centralt drivna och väldigt välorganiserade trakasserier med tydligt främlingsfientliga syften. Imponerande jobb av journalistkollegorna på Eskilstuna-kuriren och Strengnäs Tidning, läs det.

***

I veckan kom Café #3 ut i butik med Adam Pålsson på omslaget, och nästa vecka skickar vi Café #4 med Henrik Schyffert på omslaget till tryckeriet. Fullspäckade – men roliga – dagar!

***

Nya Rodeo har lanserats och det är – ur ett varumärkesperspektiv – rätt intressant hur de tagit någonting som förvisso var smalt men i alla fall tydligt, annorlunda och stundtals rätt skarpt och förvandlat det till någonting som… redan finns. För ungefär så känns det när man kollar på nya Rodeo. Att innehållet lika gärna skulle kunna finnas någon annan stans. Nåväl. Det kan ta tid att hitta sin röst, och det ställer stora krav att vara unik med dagens höga produktionstakt (tro mig, vi syndar också), men Rodeo hade ju faktiskt en profil som stod så tydligt på egna ben. Synd att Modern Women Media tagit bort den.

***

Cafés Martin Hansson släppte i torsdags sin första kollektion! Ett samarbete med Morris. Han ser otroligt nöjd ut på sin Instagram, men det förtjänar han. Kul och inspirerande!

***

Metro – med Café-konkurrenten Metro Mode – har sålts till Mats Qviberg för 50 miljoner kronor. Spontant låter det som ett vrakpris, men jag är ingen affärsman så andra gör just den analysen bättre. Många frågar sig vad finansmannen Qviberg ska med en sådan pappersdriven affär som Metro till, och lika många fruktar att han ska börja nyttja tidningen för att få ut (förbättra?) bilden av sig själv. Han har ju haft några duster med media sedan tidigare. Intressant läsning därför från Jack Werner som på sin krönikeplats i just Metro säger åt Qviberg att hålla sig borta från tidningens innehåll, och ett extra hattlyft till chefredaktör Eric Ljunggren som lyckas vara både välkomnande och markerande när han tillfrågas om tidningens innehåll nu kommer att förändras:

Annons
Gilla Cafe.se på Facebook

”Inte alls. Jag styr redaktionen, precis som i går, men ser naturligtvis fram emot att tillsammans med de nya ägarna se hur vi kan utveckla Metro och ta nästa steg.”

 

Annons

Dela (15)
Tweeta



Laddar