När jag nyligen besökte Storm i Köpenhamn, Skandinaviens i särklass främsta modebutik, såg sortimentet ut ungefär så här: Dries van Noten, Ralph Lauren, Raf Simons och – Burglar.
Burglar är ett svenskt streetmodemärke som lanserades i höstas och som bygger på klassiska college- och armyplagg från 1950-talet och framåt.
– Vi inspireras av framför allt amerikanska subkulturer, från mc-gäng till kaliforniska skateåkare via pop- och rocklegender som Iggy Pop och John Lennon, berättar Burglars grundare Sebastian Bacigalupe som tagit fram kollektionen tillsammans med formgivaren Johannes Svartholm.
Vad som gör Burglar till något mer än bara ett streetwearmärke i mängden är hantverket.
En stor del av plaggen är producerade i Sverige, i en gammaldags maskinpark bestående av trävävstolar och fördigitala jerseystickare.
– De gamla tillverkningsteknikerna är en förutsättning för att skapa just den vintagekänsla vi vill åt. Som en kontrast till detta jobbar vi mycket med detaljer på etiketter och grafiska tryck.
I vår säljs Burglar på Nitty Gritty i Stockholm och Supermarket i Göteborg.
Daniel Lindström