I slutet av denna månad öppnar japanska Uniqlo en 1 580 kvadratmeter stor butik i Sverigehuset intill Kungsträdgården i Stockholm. I flera år har det cirkulerat rykten kring varumärkets etablering i Sverige.
– Vi ser fram emot att lansera oss i Sverige. Stockholm är den största staden i Skandinavien och här finns många möjligheter för oss, säger Aldo Liguori, global pr-chef på Uniqlo, när han tar emot på företagets nybyggda huvudkontor i Ariake i Tokyo.
Klädkedjan grundades 1984 och ser sig inte som en konkurrent till H&M, vilket man hela tiden är noga med att påpeka.
– Uniqlo fokuserar på pris- värd kvalitet, vardagsplagg med funktionalitet som är gjorda för alla, oavsett ålder. Vi följer inte modetrender på samma sätt som H&M och Zara, fortsätter Aldo Liguori.
Men Fast Retailing Co Ltd, huvudbolaget som äger Uniqlo, har som mål att gå om ovan nämnda konkurrenter och bli världens största kläd- företag 2022.
Vi listar hemligheterna bakom succén som nu kommer till Sverige.
10 saker du måste veta om japanska märket Uniqlo
1) Trendiga samarbeten
Trots att Uniqlo inte ser sig själv som ett modevarumärke utan som ett teknologiskt bolag, har man, liksom H&M, samarbetat med flera gästdesigner. Den tyska minimalisten Jil Sander gjorde kollektionen +J i tre år, och bland andra namn märks brittiska JW Anderson, japanska Jun Takahashi (Undercover) och Alexander Wang.
När jag besökte Tokyo släpptes Tomas Maiers (Bottega Veneta) semesterkollektion i butik. Jag köpte byxor, jacka och T-shirtar, som jag använt dagligen sedan dess. Det är sällan man kan köpa så bra produkter till ett lågt pris.
I sommar har Uniqlo även lanserat en T-shirtkollektion tillsammans med den amerikanske konstnären KAWS.
2) Storsäljarna
I sortimentet är det merinoulltröjorna – extra fine merino – och de lätta dunplaggen – ultra light down – som är mest kända. Ulltröjorna har många gånger testats mot tröjor från varumärken som kostat ibland fem gånger så mycket, men ändå vunnit när färg, passform och hållbarhet bedömts. Ibland erbjuds över 50 färgvarianter av samma plagg.
Varumärket arbetar kring en princip att ständigt förbättra de redan existerande produkterna i stället för att jaga trender.
3) Överdådiga butiker
Det finns i dag 1 900 butiker på 20 marknader. Den första butiken utanför Japan öppnades i London 2001. Butikerna anpassas lokalt och kan se väldigt olika ut. Bara i Tokyo finns över 100 olika butiker, där det riktiga flaggskeppet ligger i stadsdelen Ginza – 12 våningar i en glasad skyskrapa med 530 anställda (nedan). Byggnaden för butiken i Stockholm har ritats av Sven Markelius, en av Sveriges mest inflytelserika moderna arkitekter och även en av grundarna av funktionalismen. Butiken kommer att hylla Markelius genom att visa upp utvalda verk.
4) Namnet: ett misstag
På 1980-talet hette företaget Unique Clothing Warehouse, och den förkortade versionen stavades Uniclo. När man sedan skulle registreras i Hongkong stavades märket fel i en adminstrativ handling, C:et skrevs av misstag som ett Q, men ägaren Tadashi Yanai tyckte att det lät bättre och ändrade hela varumärkets namn.
Man uttalar Uniqlo ”you-nee-klo”.
5) Stormrik ägare
Uniqlos grundare och chef Tadashi Yanai, 69, är Japans rikaste person och hans förmögenhet 2018 uppgår enligt Forbes till 23 miljarder dollar. Yanai är gift och har två barn, men har ännu inte utsett någon ersättare till ledarposten. ”Jag har ingen möjlighet att gå i pension på ett bra tag”, har han sagt i intervjuer.
6) Hyllad Designer
Den största designstjärnan som är fast knuten till Uniqlo är franske Christophe Lemaire. Han har tidigare jobbat för Saint Laurent, Hermès och Lacoste, och har även ett märke under eget namn. 2016 blev Lemaire kreativ chef för Uniqlos R&D-center i Paris och lanserade kollektionen Uniqlo U. Här drivs designen snabbare framåt – man utvecklar material och ny teknologi och skapar ny innovation kring baskläder.
7) Hi-tech-material
Under Japanresan besöker vi textiltillverkaren och samarbetspartnern Toray Industries utanför Kyoto och får i en supermodern fabrik materialen Heattech och Airism presenterade för oss.
Heattech är ett material som utgörs av fyra olika garner, som tillsammans absorberar kroppens fukt och omvandlar den till värme.
Airism är ett supertunt och lätt undre lager, som andas och leder bort fukt.
8) Plagg till flyktingar
Förra året samlade Uniqlo in över 10 miljoner klädesplagg från sina kunder som sedan, via UNHCR, levererades till flyktingar och människor som i övrigt lever under svåra förhållanden.
9) Jeans i USA
Japaner är kända för hantverksskicklighet och fascination för amerikansk popkultur. Detta går hand i hand med Uniqlos satsning på jeans. Varumärket har öppnat ett speciellt denimcenter i Los Angeles, där man utvecklar material, passform och slutbehandling av jeans. Företaget äger även premiumjeansmärket J Brand.
10) Superstjärnan
Ryktena hade florerat en tid och lagom till Wimbledon i juli slog bomben ner: Roger Federer lämnar Nike (som han haft kontrakt med sedan 1994) till förmån för Uniqlo. Kontraktet sägs vara värt 300 miljoner dollar över 10 år.
– Mr Federer är en av de största någonsin inom sportvärlden och min respekt för honom är enorm. Partnerskapet kommer att handla om innovation, både på och utanför tennisbanan, kommenterade Tadashi Yanai sin supervärvning.
Uniqlo Kungsträdgården öppnar för allmänheten på fredagen den 24 augusti kl 11.00.