Skip to content

11 scener från Christopher Nolans filmer som inte är datoranimerade fast du tror det

Scener från Christopher Nolans filmer
Joakim Almén

Glöm datoranimerade effekter och green screens – i Christopher Nolans filmer är de flesta av de svulstiga scenerna autentiskt inspelade.

I ett bioutbud svältfött på nya storfilmer i coronatider är den brittiske superregissören Christopher Nolans komplicerade och underhållande actionstinna tidsmanipulationsrulle Tenet den enda storfilmen som gått upp på bio sen pandemin bröt ut.

Filmen har tagits emot med blandade omdömen av kritiker, där en recensent kallade den för en ”pretentiös James Bond för kvantfysiker”. Oavsett vad du tycker om filmens kvalitet och inverterade tidsaxelskomplexitet så går det inte att blunda för Nolans känsla för svulstighet. 

Christopher Nolan är en av få filmregissörer som tilldelas budgetar tillräckligt stora att för göra PRECIS de filmer han vill göra. Nolans vision plus hans aversion mot att använda sig av datoranimerade effekter gör att hans produktioner har lyxen att höja autenticiteten i scener som i de flesta andra fall hade varit föremål för lite hokus pokus i 3D-renderingsprogram.

Den omhuldade brittiske regissören Christopher Nolan föredrar analogt framför digitalt. Foto: Getty Images

Om en Boeing 747 kraschar in i en byggnad, ja då kraschar en Boeing 747 in i en byggnad på riktigt. Som i Tenet. Eller om en fajt sker i ett ett rum som roterar, ja då byggs ett rum med möjligheten att vändas upp och ner för ändamålet. Som i Inception.

Häng med när Café samlar de 11 mest spektakulära scenerna från Nolans digra filmkatalog där du TROR att scenerna är datoranimerade – fast de är helt autentiskt inspelade.

11. De inverterade slagsmålen i Tenet

I Nolans rykande färska biofilm Tenet drar han sin patenterade böjelse för komplicerade tidsaxlar och kronologi till sin spets. Tiden pågår som vanligt samtidigt som den för många av filmens karaktärer är inverterad – medan en karaktär rör sig framåt rör den andra sig bakåt. En produkt av jobb i klipprummet och datoranimerade effekter? Nej. När John David Washingtons karaktär ”Protagonisten” slåss med ett inverterat rörelseschema (läs: baklänges) så gör han det också på riktigt.

10. Voltande lastbilen i The Dark Knight

The Dark Knights eftermäle är starkt. Nolan stretchade konceptet för vad en superhjältefilm kunde vara genom att ge karaktärerna ett mänskligare djup än tidigare brukligt i superhjältefilmer. Och brittens fäbless för riktiga stunts och effekter hjälpte till att göra känslan än mer realistisk.

En av de mest minnesvärda actionscenerna är när produktionen bestämde sig för att volta en lastbil i mitten av Chicago. Genom att använda sprängämnen, en stor kolv och en (väldigt) orädd stuntförare lyckades produktionen göra stuntet på riktigt. Det enda användandet av specialeffekter i scenen är att man lät redigera bort rampen under lastbilen.

9. Isplaneten i Interstellar

För att vara en sci-fi-film är förvånansvärt lite datoranimerat i Nolans existensiella rymddrama Interstellar. Planeterna som utforskas av filmens karaktärer är till mestadels riktiga platser på jorden, trots den ofta extrema naturen.

Isplaneten där Doktor Mann är strandsatt är filmad på Island. Det lilla landet i norr med den imponerande naturen är en populär plats för filminspelningar som ska filma extremt klimat – bland annat är Ridley Scotts Prometheus inspelad i samma land.

8. Sandstormarna i Interstellar

För att få till de stora sandmolnen i Interstellar satte produktionen upp gigantiska fläktar för att få partiklarna att snurra runt för kamerorna, som om de svalde planetens yta. Ingen riktigt sand användes under inspelningen för skådespelarna och produktionens säkerhet. Istället använde de en form av livsmedelstillsats för att garantera alla inblandades säkerhet, men samtidigt få till den önskade visuella effekten.

7. Roterande korridoren i Inception

Bland mängder av imponerande actionscener i briljanta, om än något snurriga, Inception är den roterande korridoren kronjuvelen. Som ett resultat av en bilkrasch i det första drömlagret slåss Joseph Gordon-Levitts karaktär mot ett gäng snubbar samtidigt som hela världen roterar och gravitationen skiftar.

För att få runt den imponerande scenen var hotellrum byggda med möjligheten att vändas upp och ner. Förutom att det var pissvårt att koreografera innebar även scenen en fara med stora potentiella fallmöjligheter för skådespelarna. Gordon-Levitt och co. ska ha en eloge.

6. Majsfälten i Interstellar

I inledningen av Interstellar ägnas mycket tid till huvudkaraktärens ranch där han odlar majs. Istället för att göra de massiva majsfälten med animerad specialeffektsmagi valde produktionen att ordna sitt alldeles egna majsfält.

Men föraktar man datoranimerade specialeffekter så får man, ja, göra det själv. Allt, som det heter, för konsten. Det påstås att all majs skördades och såldes efter att produktionen var klar med inspelningen.

5. Godståget i Inception

I drömsnurriga Inception är det mesta möjligt eftersom filmen till stor del utspelas i just drömmar. Ett exempel på det är när ett stort godståg rammar typ allt i centrala Los Angeles. En storslagen scen som i de flesta regissörers beslutsfattande händer hade varit ett föremål för datoranimering. Men inte för Nolan, som med sina monsterbudgetar och en god portion uppfinningsrikedom har möjlighet att iscensätta spektakulära scener på riktigt.

I godstågscenen lät inte produktionen lägga riktiga järnvägsspår i Los Angeles. Istället klädde de ut en lastbil till ett tåg och skickade ner den längs vägen för att ramma ett gäng bilar.

4. Plankapningen i The Dark Night Rises

Den sista filmen i Nolans Batman-trilogi inleds med att skurkarnas skurk, Tom Hardys Bane, och hans skurkliga kidnappar en CIA-hållen doktor i luften. Scenen filmades med hjälp av ett imponerande stuntjobb och en miniatyr. För att få till det spektakulär slutet på scenen så släppte man ett plan från himlen – på riktigt.

3. Vattenplaneten i Interstellar

Förutom de iögonfallande majsfälten och den vackra, om än karga, isplaneten skänker vattenplaneten i Interstellar visuell erotik. När besättningen landar möts de snart av en jättevåg som hotar deras liv. Förutom tsunamin är allt annat i scenen autentiskt.

För att fånga den karga miljön på film, filmade Nolan och hans team ovanpå en smältande glaciär. Förmodligen inte den skönaste arbetsmiljön, men väl värt för att öppnå den visuella effekten.

2. Pappfigurssoldaterna i Dunkirk

Även om vissa scener med (för) stora folkmassor krävde hjälp av datoranimerade effekter är Nolans krigsepos Dunkirk till stora delar fylld av statister – och pappfigurer. Jodå, en hel del gammalmodiga pappsoldater figurerar på stranden i Dunkirk. Trots Nolans förkärlek för att filma med superdetaljerade IMAX-kameror märks inte den högst lekmannamässiga pappersfigureseffekten i en negativ bemärkelse.

1. Boeing 747:an som kraschar in i en byggnad i Tenet

Som den jovialiska Robert Pattinson så fint beskriver flygplansscenen i bakom kulisserna-videon för Tenet:

”Många av sakerna man läser i manus tänker man ’det vore coolt om det görs i en film’, och sen kommer man till inspelningen: ’Vi har en (Boeing) 747 som ska krascha in i en byggnad, det är så vi får en (Boeing) 747 att krascha in en byggnad’. Det känns väldigt äkta, för att det är äkta.”

Cred och inspo: Screenrant

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.