4 saker som gör Cafés modechef lyrisk över modeveckan

Modeveckan i Stockholm levererar. Cafés modechef Daniel Lindström har hittat fyra höjdpunkter under fashionfesten.


Modeveckan i Stockholm har hunnit passera och Cafés modechef Daniel Lindström är lyrisk över det vi har fått se.
– Det var väldigt bra, vi har haft tre dagar med väldigt hög nivå, säger Daniel Lindström.
Varumärken som Hope och L’homme Rouge ansträngde sig hårt och visade kvalitativa kläder. Daniel Lindström tycker att allt från val av modeller till plats varit genomtänkta.
– Det här är människor som visar att de verkligen anstränger sig för att göra något bra.
Följ Daniel Lindström på Instagram för det senaste från världens modeveckor – vi passade på att fråga honom om fyra höjdpunkter från Stockholms upplaga.
1. Hopes ungdomliga satsning
– De har vågat bli yngre, de är gränsöverskridande med mycket unisex-plagg, säger Daniel Lindström.


2. Whyred levererar klassiskt mode med bra passform
– Whyred har varit väldigt inspirerat av rock'n'roll med jeans och den typen av mode – men har nu fokuserat på kostym, passform och mycket välsittande plagg. Och plaggen satt verkligen bra, som vi kunde se på visningen! Det får inte heller glömmas att Whyred inte bara visade nya kläder utan också även väldigt fina, nytänkande kläder.


3. RMH-scenen, en välbehövligt dos av nytt
När artisterna i RMH gjorde lanserade ett nytt koncept på modeveckan var medverkande designers this is Sweden, Tafari Gold, STAI, OFFICIAL GALLERY, Hi On Life och Die Månde. RMH passade även på att bjuda in två världskända gäster: Virgil Abloh, bakom märket Off-white och Heron Preston som debuterade min sin kollektion For You, The World under modeveckan i Paris.
– De är stora stjärnor. Det är sådana som amerikanska GQ skriver mycket om, så de är internationella stjärnor inom den nya formen av streetwear. Att RMH som musikkollektiv gör detta injicerar energi i den här veckan.


4. Uppstickaren L'homme rouge fortsätter satsa
– Detta var deras andra visning, deras första var i somras. Jag tycker detta är ett nytt varumärke som vi borde följa. För varje säsong ser vi en tydlig utveckling hos dem.

