6 grymma elcyklar för dig som vill se fräck ut på vägarna

Vässla Pedal elcykel.

Elcyklar har aldrig varit så populärt. Café väljer ett gäng miljövänliga fordon du framför med stil och funktion.

Joakim Almén  |  Publicerad 2023-05-09 11:44  |  Lästid: 5 minuter

Vässla Pedal

För dig som vill se riktigt fräck ut på cykelvägarna är svenska Vässlas värstingmodell Pedal ett utmärkt val. ”Less is more” tycker Vässla själv om designen som förtjänar högsta utseendebetyg, något de även vunnit pris för under The German Design Awards. Cykeln väger 22 kg med batteri, har 24 tums stora däck och på en laddning kommer du upp till 100 kilometer. Ett plus är det löstagbara batteriet, vilket underlättar laddning och minskar stöldrisk. Via Vässlas egen app går cykeln dessutom att spåra i realtid och du varnas direkt vid stöldförsök.

Vill du aspirera på titeln snyggast i Cykelsverige får du hosta upp drygt 33 000 kronor. Läs mer på Vässlas hemsida.

Yamaha Booster / Booster Easy

Yamaha släppte i somras två nya elcyklar slash mopeder. Yamahas Booster, den kraftfullare varianten av de två, må se ut som en futuristisk cykel men faktum är att det är en hybrid mellan en cykel och en moped. Yamaha Booster Easy är en ren elcykel och får framföras som vilken elcykel som helst.

Snabbåket Booster har en maxfart på 45 km/h och klassas som en EU-moped klass 1, medan elcykeln Booster Easy ger dig en elskjuts upp till 25 km/h. Räckvidden på EU-moppen/elcykeln Booster är 50–110 kilometer beroende på körläge, medan Booster Easy tar dig 60–120 kilometer på en laddning. Boosters rekommenderade pris är cirka 43 900 kronor medan Booster Easy kostar drygt 39 900 kronor.

Rawbike 250E

Skvalpar i liknande designvatten som Yamahas Booster. Den svenskbyggda 250E-modellen är helt ny och förväntas levereras i slutet av juni. Den bygger på Rawbikes populära modell 4X, som klassas som en elmoped klass 2. Men det gör alltså inte 250E-modellen. Med Rawbikes nya elcykel tar du dig drygt 50 kilometer på en laddning och den inbyggda elassistenten går upp till 25 kilometer i timmen.

Elcykeln har inbyggd GPS och kan spåras via Rawbikes app, men den kanske främsta USP:en är hur enkelt du viker ihop cykeln för att enkelt ta med dig din dyrgrip in på kontoret eller i hemmet.

Rawbikes nya elcykel 250E kommer med en rad möjliga färgval och börjar levereras i juni. Förhandsbokar du innan den släpps kostar den i skrivande stund 23 900 kronor. Läs mer på Rawbikes hemsida.

MOVS Nörd

MOVS vill få fler stadsbor att börja pendla hållbart året om utan att för den delen tumma på vare sig stil eller funktion. Sprillans nya pendlarhojen Nörd, som släpptes i början av sommaren, är ett lyckat exempel på MOVS vision. Till skillnad från övriga elcyklar på den här listan köper du inte cykeln, istället har du ett månadsabonnemang, eller medlemskap som de själva kallar det, som kan liknas vid ett leasingavtal.

På den tjusiga pendlarcykeln Nörd kommer du 100 kilometer på en laddning. Elcykeln kommer med ett medtag batteri som enkelt går att ladda hemma eller på jobbet och enligt MOVS själva är ”ramen unik och skapad från ett sammanhängande stycke lättviktsaluminium utan skarvar för en följsam silhuett.”

MOVS nya elcykel Nörd kostar från 745 kronor i månaden för ett medlemskap. Vill du köpa cykeln direkt kostar den drygt 30 000 kronor. Läs mer på MOVS hemsida.

LeMond Bikes Prolog

Nu snackar vi. Är du beredd att satsa två månadslöner på en elcykel får du också vara beredd på några avundsjuka/syrliga kommentarer i stil med ”Så du satsar mot Tour de France, du”. Cykeln bär nämligen namnet efter den trefaldige Tour de France-vinnaren Greg LeMond och den ser (nästan) ut som en tempocykel du vinner ett bergstempo på i Giro d'Italia eller Tour de France.

Precis som en tempocykel som används i tävling är den ultralätt. LeMond-cykeln väger in på under 12 kg och allt är tillverkat i kolfiber, vilket ger cykeln dess eleganta utseende och fjäderlätta matchvikt. Elmotorn producerar en topphastighet på mer än 32 km/h och du kommer drygt 72 kilometer på en laddning.

Så till det tråkiga – prislappen. Enligt LeMond Bikes hemsida får du betala mer än 56 000 kronor och vänta mellan två till fyra månader innan cykeln skeppas till Sverige.

Kalkhoff Endeavour 7.B Advance+ABS

Tyska cykeltillverkaren Kalkhoff och Boschs smarta elcykel är elcyklarnas svar på Tesla. Tyskarnas odjur, i positiv bemärkelse, till cykel må komma med en häftig prislapp – men du får faktiskt också precis vad du betalar för. Den robusta designen och de rejäla stötdämparna gör att du trampar lika lätt i stan som på en grusväg. Precis som för de flesta elcyklar ger batteriet och Bosch-motorn en elassistens på upp till 25 km/h och du kalibrerar elstödet med körlägen som ”turbo”, ”eco” och ”road”. Räckviddssiffran är, precis som cykelbygget, av premiumkaraktär – du kommer upp till 150 kilometer på en laddning.

Till skillnad från de flesta andra cyklar på marknaden är Kalkhoff-cykeln utrustad med ABS-bromsar, alltså låsningsfria bromsar som finns i bilar och motorcyklar. När Café maxade farten och i våta förhållanden tvärnitade i nedförsbacken på Västerbron flög vi inte över styret. Bromsarna är en livräddare, bokstavligen. Via cykeldatorn på styret och en medföljande app, som också används för att låsa upp cykeln och batteriet, får du all data du kan tänka dig behöva. Dessutom kan du använda cykeldatorn som karta. Kalkhoff och Boschs elcykel är en så kallad smart elcykel, vilket innebär att det kontinuerligt släpps nya uppdateringar och förbättrade funktioner som gör att cykelns prestanda i teorin förbättras med tiden. Maxvikten är 170 kg, vilken innebär att det inte är några problem att skjutsa en vän inom normalviktsintervall på pakethållaren.

Kalkhoffs skrytbygge kostar från 51 000 kronor. Läs mer på Kalkhoff-bikes.com.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad för 6 hours sen