Alexander Schaper på Filippa K är Årets Designer – så förnyade han märket

Daniel Lindström  |  Publicerad 2015-09-17 20:25  |  Lästid: 3 minuter
alkex

Hur förnyar man ett klädmärke berömt för sin enkla, minimalistiska stil? Svar: med ledigare passformer, pigga färginslag och en designer från sportvärlden.

* * *

Alexander Schaper uppfyller inte riktigt den gängse bilden av hur en modedesigner ser ut.

Hans cykel med vit ram, svarta fälgar och bruna läderdetaljer är handbyggd i Amsterdam. Det kraftiga och kätting-liknande låset har han hängt runt sin egen hals som man bär en axelremsväska. Han har svarta sneakers, sweatpants med smal passform som är instoppade i ett par strumpor, hoodie och en oversizad rock i funktionsmaterial och tejpade sömmar som än så länge är en prototyp från kommande Filippa K-kollektioner.

När vi möts har Alexander tidigare på morgonen varit ute och sprungit en mil runt Södermalm där han både arbetar och bor med sin familj.

– Jag älskar att springa. Man kan samla tankarna och skapa energi för att jobba mycket och bättre, säger han.

Alexander Schaper är 33 år, kommer från Hamburg och hans titel på Filippa K sedan drygt ett år tillbaka är Senior Designer Man. Schaper rekryterades från Adidas huvudkontor i Herzogenaurach där han ansvarade för koncept och design för (nu nedlagda) Adidas SLVR och Black Line. Schaper har även lett extremt framgångsrika designersamarbeten mellan Adidas och Kanye West, Pharrell Williams och Tom Dixon.

– Hela sista året på Adidas jobbade jag med Kanye Wests Yeezy-kollektion, den som visades i New York i februari och kommer ut i butik nu.

Jag såg den visningen och gillar verkligen både kläderna och skorna.

– Kanye är extremt fokuserad och vet exakt vad han vill. Även om det handlar mycket om en imagegrej för att driva sko-försäljning för Adidas är nivån på kläderna, både material- och designmässigt, väldigt hög.

Varumärket Filippa K grundades 1993 i Stockholm av Filippa Knutsson och Patrik Kihlborg. Redan ett år efter starten lanserades Filippa K utanför Sverige och 1998 introducerades den första herrkollektionen. Stil, enkelhet och kvalitet har varit Filippa K:s ledord sedan starten.

”När killar handlar kläder tänker vi i första hand praktiskt”

fk

Nu kan de lägga till sport och funktion också.

Alexander Schapers första kollektion för hösten 2015, som presenterades på Konstnärsbaren i Stockholm under modeveckan i februari, var en uppvisning i modern herrstil. Skarpt skrädderi i kombination med tekniska material i en ny, lite lösare passform.

Många av ytterplaggen, till exempel den fina ullrocken ”Christopher”, har designats med mer volym. Dels för att skapa en tydlig kontrast till de smala och lite kortare byxorna, dels för att rymma fler lager under. Alexander Schaper gillar idén om lager-på-lager.

– Under rocken finns plats för ännu ett ytterplagg, till exempel en vadderad blazer eller en truckerjacka i manchestertyg. Det känns som en modern look.

Basfärgerna i höstens kollektion – svart, marinblå och grå – kompletteras snyggt med militärgrönt och stark röd som fungerar som en lyckad accent.

Vilka är de viktigaste erfarenheterna du tagit med dig från Adidas till Filippa K?

– Jag lärde mig mycket om material, tekniskt hantverk och avancerade konstruktioner på Adidas. Det är erfarenheter jag har stor användning för nu.

Varför är män mer intresserade av tekniska plagg än kvinnor?

– När killar handlar kläder tänker vi i första hand praktiskt medan tjejer är mer emotionella. Vi vill veta om en jacka är vattentät och har smarta innerfickor. Det är viktigare än färgen på plagget.

Ditt bästa stylingtips?

– Blanda material som skapar en kontrast, till exempel en blank skaljacka under en matt ullrock. Man kan klä sig i funktionella kläder i stan utan att se ut som man ska på hike.

Foto Andreas Kock

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-08-28 08:35