Angry Birds och Everton FC – det mest otippade partnerskapet i Premier League?

Everton är en av de mest traditionstyngda klubbarna i engelsk fotboll, men har en av de mest otraditionella sponsorerna i form av det finska mobilspelet Angry Birds. Café tittar närmare på en anrik fotbollsklubbs strävan att nå nya supportrar i en ny tid.

Markus Thörnhammar  |  Publicerad 2019-05-14 15:01  |  Lästid: 4 minuter

Premier League-säsongen 18/19 fick sin upplösning i helgen när ett övermäktigt Manchester City snuvade Liverpool FC på bucklan – detta trots att The Reds stått för sin absolut bästa Premier League-säsong någonsin. Faktum är att Liverpool med sina 97 poäng är den poängmässigt bästa ligatvåan någonsin i engelsk fotboll, något som alltså inte räckte till mot Pep Guardiolas fotbollsideologiska perfektion.

Men Liverpool FC är som bekant inte det enda laget i den fotbollstokiga hamnstaden som annars mest är känd för fyra långhåriga (med 60-talets mått mätt) spjuvrar som spelade popmusik som inga andra. Merseysides andra stolthet, Everton FC, avslutade säsongen starkt med en rad fina skalper mot idel storlag – varav 4-0 hemma på Goodison Park mot ett (förvisso odugligt) Manchester United var en av höjdpunkterna. Trots detta lyckades The Blues inte lägga vantarna på ”The Everton Trophy” (som sjundeplatsen i Premier League har kommit att kallas i folkmun, då Everton i åratal snarast har prenumererat på ligaplaceringen precis efter de ekonomiskt överlägsna topp 6-klubbarna) som istället togs hem av nykomlingarna Wolverhampton.

Evertons sista match för säsongen slutade 2-2, borta mot Tottenham. Cenk Tosun var en av målskyttarna. Bild: Getty Images.

Givet att Everton de senaste decennierna har gjort sig kända för att vara just ett mittenlag, om än med ambitioner att slå sig in i toppen, är det lätt att glömma bort vilken anrik fotbollsklubb Everton FC faktiskt är. Klubben bildades redan 1878 och var med grundade världens första fotbollsliga, The Football League, 1888, i vilken Everton triumferat nio gånger – fjärde flest gånger av alla klubbar i det engelska seriesystemet. Klubben blev också den första att spela 100 säsonger i högsta divisionen, och även om de aldrig vunnit Premier League kan de ståta med att vara en av sex klubbar som aldrig åkt ur ligan som sedan 1992 varit Englands högsta division.

En vital del av Evertons stolta historia är givetvis spelarna. Bland de otaliga legendarer som varit Evertonians kan den stenhårde skotten Duncan Ferguson, australiensiske nickspecialisten Tim Cahill och amerikanske målvaktsesset Tim Howard lyftas fram i ett i ett högst godtyckligt urval.

Tim Howard, Tim Cahill och Duncan Ferguson är tre spelare som tillbringade stora delar av sina karriärer i Everton.

Den kanske störste Everton-legendaren genom tiderna är dock en mer okänd spelare – åtminstone för personer födda senare än 1920-talet (vilket lejonparten av exempelvis Cafés läsare torde vara). Dixie Dean anses inte bara vara Evertons kanske bästa målskytt någonsin (med sina 383 mål på 433 matcher är han det definitivt på pappret), han brukar även nämnas som en av Englands bästa spelare genom tiderna. Dixie Dean gjorde bland annat 60 mål på en säsong – ett rekord som aldrig lär slås (åtminstone inte så länge Lionel Messi inte får för sig att avsluta karriären på de brittiska öarna).

Den forne Evertonkaptenen och målsprutan Dixie Dean i aktion. Kuriosa: året innan rekordsäsongen när Dean gjorde 60 mål var han med om en allvarlig motorcykelolycka och fick då höra att han aldrig skulle kunna spela fotboll igen. Bild: Getty Images.

Från 20-talshjälten Dixie Dean till det finska mobilspelet Angry Birds (ni vet, det med de lustiga flygande fåglarna som alla spelade för några år sedan) kan steget tyckas vara ganska långt. Och det är det också. Men faktum är att Angry Birds och bolaget bakom spelet, Rovio, sedan 2017 är en av Evertons huvudsponsorer och de flesta som ser en Premier League-match nån gång emellanåt har säkert hajat till när de sett den naivistiska Angry Birds-loggan pryda Everton-spelarnas vänstra tröjärm.

Istället för mer klassiska fotbollssponsorer som ölsorter och sportvarumärken är det alltså ett mobilspel (eller ja, Angry Birds är ju numera en mångmiljonindustri som inbegriper allt från leksaker, kläder och biofilmer) med ofrånkomliga barn-konnotationer som sponsrar ett av världens största fotbollslag (enligt Deloitte är Everton världens 17:e rikaste fotbollsklubb 2019). Sponsorskapet har också en annan karaktär än det traditionella, vilket stod klart redan när detsamma offentliggjordes inför en hemmamatch mot Manchester United 2017 (som Everton för övrigt förlorade med 0-4. Hämnden är ljuv osv.).

Sedan dess har en rad olika kampanjer rullats ut som en del av Evertons partnerskap med Angry Birds. Det kanske mest spektakulära exemplet kan hämtas från fjolåret när Everton-spelarna Theo Walcott, Gylfi Sigurðsson och Cenk Tosun blev spelbara Angry Birds-karaktärer.

Gylfi Sigurðsson, Theo Walcott och Cenk Tosun i sina Angry Birds-inkarnationer.

För fotbollstraditionalisten är detta ett så starkt bevis som något för fotbollens förfall in i ren och skär kommersialism. Men det kan också betraktas som en fusion av gammalt och nytt; en av fotbollens mest traditionstyngda klubbar som knyter till sig nya generationer av supportrar på deras egen planhalva i en tid som onekligen skiljer sig radikalt från när Dixie Dean spottade in kassar på Goodison Park. För den engelska fotbollen har inte samma givna plats hos den yngre generationen som den en gång hade. Enligt siffror från BBC är genomsnittsåldern på en vuxen Premier League-supporter 41 år, en utveckling som till dels kan tillskrivas de skenande biljettpriserna. 1 av 6 besökare på en genomsnittlig Premier League-match är under 22 år. På Goodison Park är 1 av 4 besökare under 22 år. Angry Birds-samarbetet är en del av en medveten strategi från Evertons håll att nå yngre supportrar.

– Vår relation med Rovio ger oss möjlighet att kommunicera med en ny målgrupp på ett naturligt sätt snarare än ett konstlat sätt, vilket är väldigt viktigt för oss, säger Alan McTavish, Evertons Commercial Director.

Att samarbeta med spel som vänder sig till yngre målgrupper kan alltså vara ett sätt att säkra återväxten i supporterleden när fotbollen inte längre är det givna intresset för dagens kids. Huruvida Dixie Dent dyker upp som spelbar karaktär i Angry Birds i framtiden är emellertid oklart.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-05-15 09:52