Super Bowl är reklamfönstrernas reklamfönster för amerikanska bolag och 30 sekunders reklamtid går loss på, i runda slängar, fem miljoner dollar, enligt Variety. Många företag fläskar följaktligen på rejält med A-listekändisar och raffinerade CGI-effekter i sina annonser – allt för att maxa sina dyrbara sekunder i strålkastarljuset.
Burger King gick emellertid i diametralt motsatt riktning i samband med söndagens Super Bowl. Deras reklamfilm består helt sonika av en konstnär (vilken har varit död i över 30 år) som äter en av kedjans hamburgare. Rakt upp och ner, under tystnad.
Nu rör det sig förvisso inte om vilken konstnär som helst då Andy Warhol onekligen tillhör en av 1900-talets mest kända och inflytelserika sådana – som dessutom hade alldagliga konsumtionsvaror som ett centralt tema i sin konst.
Klippet där Andy Warhol i sakta mak avnjuter en kedjeburgare med lite extra ketchup till (givetvis av märket Heinz) är av uppenbara skäl inte nytt i sig. Det är hämtat från filmen 66 Scenes from America som gjordes av den danska dokumentärfilmaren Jørgen Leth 1982. Jørgen Leth har själv berättat att Andy Warhol inför inspelningen av scenen fick instruktioner om att presentera sig med namn efter att han avslutat burgaren, men ingen förväntade sig att det skulle ta så lång tid för konstnären att göra detta, varför det uppstår en ljuvligt stel tystnad i slutet av klippet – som Leth själv kallar för fullständigt ”Warholesque”. Burger King har också publicerat det nästan fem minuter långa klippet i sin helhet som en del av samma annonskampanj.
Ett stycke pikant kuriosa i sammanhanget är att Andy Warhol i själva verket tycks ha föredragit McDonald’s framför Burger King – inte minst på grund av deras i hans tycke snyggare design. Jørgen Leth försåg Andy Warhol med tre olika hamburgare inför inspelningen – en från Burger King och två med neutrala omslagspapper varpå Andy Warhol omedelbart frågade ”Where’s the McDonald’s?”. Produktionen erbjöd sig att omgående springa och köpa en McDonald’s-burgare, men Andy Warhol var uppenbarligen inte tillräckligt nogräknad med sina burgar-preferenser för att de skulle behöva göra det. ”Let’s not waste time on that. I’ll eat the Burger King”, sa han enligt Jørgen Leth. Dock vägrade Warhol att äta någon av de neutrala, icke varumärkesburgarna, vilket får lov att sägas vara ”Warholesque” om något.
Tack till Slate för inspiration.