Modeveckan i Milano kickstartade med presentationen av en ny kollektion – ”Cinema Club” – där Aspesi och Zalando tagit filmen som inspiration för att lyfta basgarderoben.
Italienska Aspesi grundades 1969 och är känt för välskurna ytterplagg i magnifika kvaliteter och arméplagg i retrostil. Kollektionen som designats tillsammans med Zalando finns ute nu och innehåller 16 olika plagg och accessoarer i teknisk nylon och bomull – till exempel skjortor, t-shirts, jackor, shorts och cargobyxor.
På kläderna återfinns motiv av de mest ikoniska scenerna från italienska filmer, till exempel Michelangelo Antonionis kärleksdrama L’avventura från 1960.
”Den här kollektionen speglar kärnan i den italienska kulturen. Det är mer än bara mode och en hyllning till konst”, säger Carlos Pellegrini från Aspesi.
Några prisexempel från kollektionen: Shoppingväska, 1 395 kr t-shirt, 1 595 kr och nylonjacka, 5 195 kr.