Axel Arigatos nya samarbete med Samsung hakar på senaste trenden – genomskinlighet

Café nystar i den genomskinliga tråd som löper genom modevärlden just nu – från Virgil Abloh till svenska Axel Arigato.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2018-08-24 16:15  |  Lästid: 2 minuter

Svenska skoföretaget Axel Arigato ligger inte på latsidan. Förutom lyxigt minimalistiska uppdateringar av klassiska sneakermodeller har man också börjat sälja en bredare kollektion av plagg och accessoarer – och öppnat en av Stockholms snyggaste butiker. Nu lanserar man ett futuristiskt samarbete med teknikjätten Samsung.

Teyana Taylor och Wooseok Lee syns i Axel Arigato och Samsungs nya kampanj

Teyana Taylor och Wooseok Lee i Axel Arigato och Samsungs genomskinliga kampanj.

I kampanjen ”I can see clearly now syns bland annat Teyana Taylor, r’n’b-stjärnan som i somras släppte ett av årets mest hyllade album, K.T.S.E, producerat av Kanye West. Förutom Taylor skymtas även koreanska supermodellen Wooseok Lee, båda iklädda minst sagt vågade kreationer. Jackor, byxor, accessoarer och sneakers i Axel Arigatos kollektion görs nämligen i en genomskinligt plastig look, där fokus ligger på transparens, skira material och plastighet.

Det svensk-sydkoreanska samarbetet hakar därmed på en av årets hetaste trender: genomskinlighet. För dig som kallar spadar för spadar och tycker att mode och trender är löjligt så kommer resten av nedscrollningen följaktligen att vara plågsam.

Rimowa och Off-White gör genomskinlig resväska tillsammans.

Rimowa och Off-White underlättar tulltjänstemännens arbete.

För att få fatt på trenden så får man, som så ofta dessa dagar, blicka mot streetwearguden Virgil Abloh, och hans uppenbara fäbless för genomskinligt meta-mode, både bokstavligen och bildligt talat.

Hans see-through-tolkning av Converses klassiska All Stars blev några av sneakervärldens mest eftertraktade i år, och resväskan han gjorde i samarbete med ansedda väskföretaget Rimowa försvann förstås i samma stund som den släpptes. Även Kanye West har släppt flera genomskinliga skomodeller, och världens coolaste väska är för en ansenlig mängd människor en plastpåse med modehuset Célines logotyp på.

Bild på transparent Céline-väska och genomskinliga Converse-skor av Virgil Abloh.

Kanske är transparenstrenden inte så konstig: med tanke på de senaste årens prat om politiker som ska vara som folk, känslomässig delningsekonomi i program som Så mycket bättre och Sommar i P1 – och trötta föräldrar som byter ut goals-bilder från Thailand mot kräkuppdateringar, är det kanske inte märkligt att samhällstrenden också tar sig konkret form i själva plaggen.

Vad har Axel Arigato själva att säga om saken då?

– Som ett modemärke är vi ständigt inspirerade av världen runt omkring oss. I dag ser vi transparens genom en generation som alltid är online, teknologi has gett möjlighet till ett nytt tankesätt för alla. Som ett resultat är vårt mål att förkroppsliga den här eran till ett antal genomskinliga produkter som placerar transparens i ett nytt ljus, säger Max Svärdh, en av skoföretagets grundare.

Samarbetet mellan Axel Arigato och Samsung släpps i Stockholm den 14 september och på företagens hemsidor den 17 september.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-08-24 16:19