Hoppa till innehåll

Här minglar modeproffsen när Café och Axel Arigato bjöd in till shoppingkväll

Redaktionen

Tunga beats, goda drinkar och bra surr när Axel Arigato tillsammans med Café tog emot läsare i butiken på Biblioteksgatan i Stockholm.

Det snabbväxande modeföretaget Axel Arigato bjöd tillsammans med Café in till mingel och liveintervju i butiken på Biblioteksgatan. Axel Arigato har på kort tid etablerat sig som en internationell modeaktör. 2016 fick företaget pris som ”Årets skomärke” av Café, och sedan dess har man växlat upp ytterligare. På plats var en av företagets grundare, Albin Johansson, som blev intervjuad av Cafés chefredaktör Kristofer Steneberg. 

Kristofer Steneberg, chefredaktör på Café och Albin Johansson, grundare av Axel Arigato. Foto: Yassin Salim

Albin berättade om hur Axel Arigato gått från prisvärt sneakeralternativ till ett globalt modehus. Recept till framgång har varit deras starka kundperspektiv – att hela tiden ha en god dialog och att svara på kundens önskemål.  

”Hur engagerar vi våra kunder, hur blir vi relevanta och hur får vi dem att komma tillbaka? Det är frågor som vi ställer oss själva dagligen. Interaktionen mellan oss och kunderna måste vara djupare och mer baserad på upplevelser. Vi vill bygga community och vi vill gärna göra det lokalt”, säger Albin Johansson.

Upplevelser är centrala i Axel Arigatos affärsmodell och sen öppningen av flagskeppbutiken i London har Axel Arigato satsat på att ha ett event i veckan.  Genom event försöker Axel Arigato kommunicera direkt med sina kunder och nå ut till olika målgrupper. På eventet med Café pumpades hiphop ut ur högtalarna – även det musikaliska ska reflektera Axel Arigatos universum.

Axel Arigato lanserades i Stockholm för ett par år sen med en pop-up butik och efter framgången med denna valde varumärket att öppna en permanent butik på Biblioteksgatan. Med hjälp av hyllade arkitekten Christian Halleröd har de skapat en ultramodern butik med ett utvalt sortiment, allt för att vara tydliga med att Axel Arigato ständigt testar nytt och vägrar stagnera. Axel Arigato har från start utmanat modebranschens kollektionstänk om att släppa vinter, vår, sommar, höst.

”Vi vet att våra kunder vill köpa vad de vill, när de vill. Vi har till exempel konceptet ”Drop of the week” där vi erbjuder veckovisa släpp så att det blir ett ständigt flöde av produkter att välja bland. Om vi förändras fortsätter vi att vara relevanta för våra kunder och de fortsätter att komma tillbaka”, säger Albin Johansson.

Skoföretaget Axel Arigato serverar egenbryggd öl.

Att inte nöja sig med ”gott nog” är ytterligare en del i receptet för hur Axel Arigato har kunnat växa så snabbt år för år och omsätta över 100 miljoner kronor 2018. Siffran för 2019 lär bli väsentligt högre även om Albin Johansson inte gärna vill prata tillväxt och lönsamhet – i alla fall inte i dagsläget. Varumärke och kunder först, pengarna kommer om vi gör rätt, hävdar han.

Besökare på Cafés event tillsammans med Axel Arigato i Stockholm.

Det handlar således inte bara om hajpade skomodeller eller arkitektritade butiker, en röd tråd ska löpa genom hela företaget.

”Vi är noga med allt. De personer vi anställer måste passa väldigt bra in i vår vision och vara människor som lever varumärket, som förstår alla delar i vad vi vill göra – det gäller alla från huvudkontoret till butik eller som arbetar med våra digitala kanaler. Vi försöker att utmana oss själva hela tiden, vi är aldrig helt nöjda”, säger Albin Johansson.

Senaste tillskottet är barnkläder: en mindre kollektion med hoodies, sweatpants och sneakers som släpptes tidigare i november. Fram till 31 januari 2020 erbjuder Axel Arigato dessutom fria returer – något som är viktigt med en bred digital kundbas och skostorlekar.

Fotograf: Yassin Salim

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.