Ny forskning: bada bastu nästan lika hälsosamt som att träna

Finska (ingen skräll) forskare har kommit fram till att regelbundna besök i bastun kan öka blodflöde, förbättra blodtryck och få upp din puls på samma nivå som vid ett normalintensivt träningspass.

David Johansson | Foto: IBL / Giphy  |  Publicerad 2018-01-18 16:05  |  Lästid: 2 minuter

Det finns ett säg som menar att en bastu är en lika stor självklarhet i finska hem som toalett och kök. Huruvida det stämmer eller inte låter vi vara osagt; att basta är trevligt, skönt och, enligt en ny undersökning från Östra Finlands universitet, som publicerats i Journal of Human Hypertension och European Journal of Preventive Cardiology, kan det ha en direkt positiv effekt på ditt blodtryck, hjärtfrekvens och kärl.

Forskarna bjöd in 102 försökspersoner som de övervakade precis innan och direkt efter en bastusession på 30 minuter.

Forskarna fram till att efter 30 minuter i en torr och varm bastu sjönk personernas blodtryck uppemot 30 minuter efter de klivit ur bastun.

Det är här det blir intressant: under den tid som försökspersonerna spenderade i bastun höjdes samtligas blodtryck gradvis upp till 120 slag per minut. Ett blodtryck som motsvarar normalintensiv träning, då en frisk persons vilopuls ligger på mellan 60 och 100 slag per minut.

Innebär det då att bada bastu är likvärdigt ett vanligt träningspass? Medförfattaren till forskningsrapporten om bastuns hälsoeffekter Dr. Jari Laukkanen har svaret.

Enligt Dr. Laukkanen behöver det inte betyda att bada bastu och träna är samma sak och lika hälsosamt, men han avvisar det inte heller. Han pekar bland annat på det faktum att dina muskler inte stimuleras på samma sätt som under ett normalt träningspass – såvida du inte bestämmer dig för att göra armhävningar på högsta laven. Däremot upplyser han om att den positiva inverkan på cirkulationssystemet kan vara likvärdig vid bastu som träning. Att bada bastu kan alltså hjälpa till att hålla igång hjärtat så att det pumpar som det ska, och kanske lika bra som om du stod på ett löpband i 30 minuter.

Låt oss då ta en stund att reflektera över, men kanske också upprätta en pragmatisk inställning till dessa värmande bastunyheter. Dr. Laukkanen understryker att de som åtnjuter de största hälsoeffekterna badar bastu mellan fyra och sju gånger i veckan.

Andra hälsosamma effekter från att bada bastu är att din kroppstemperatur ökar – något som vidgar dina blodkärl och bättrar på ditt blodflöde – du svettas mer och får därigenom ut slaggprodukter och oönskad vätska, men, kanske det viktigaste av allt: att bada bastu är för många en källa till avslappning, och den fysiska och mentala stressen som kan släppa genom regelbundna bastubesök låter onekligen värt det.

Så nästa gång du är på gymet kan du med gott samvete lägga lite extra tid i bastun och mindre tid på löpbandet.

Artikeln publicerades först på Femina.

 

Dela på Facebook
Tweeta