Annons
Annons

vältränade

Att komma igång med träningen och sedan hålla igång den kan vara en av de svåraste sakerna som finns. Det är alltid något eller någon som kommer i vägen. Därför kan det hjälpa att titta på de som verkar ha knäckt den omöjliga koden och lever hälsosamt för att se hur de gör. 

* * *

Annons

De äter och dricker rätt

Hälsosamma personer kollar ofta på matens innehållsförteckning för att få veta exakt vad de stoppar i munnen. För vältränade personer står protein högt upp på önskelistan men även frukt, grönsaker och grönt te är populärt medan socker ses som fienden. Det är även viktigt att dricka mycket vatten varje dag och ett tips kan vara att skriva en ”matdagbok” över vad och när du äter.

De prioriterar sin träning

Det gäller att träningen blir av och att inget kommer i vägen. Enbart 30 minuters träning varje dag är bra för din hälsa, energi och ditt huvud. Vältränade människor tackar nej till olika saker och undviker att se ett extra avsnitt av tv-serien som är het på Netflix för att träna.

De planerar sin träning

Hälsosamma och vältränade personer planerar i förväg när, vad, var och hur de ska träna för att få så bra resultat som möjligt. En annan fördel med planering är att det blir lättare att variera träningen så att man inte tränar liknande saker för tätt inpå varandra.

De tycker om sin träning

Att vara hälsosam kräver en del tid och energi. Vältränade personer hittar träningsformer som de tycker om och ser fram emot. Detta innebär dock inte att de längtar oändligt mycket efter varje pass, men att de tar sig till träningen och genomför den. Att utöva yoga ska vara populärt och ett bra sätt att slappna av hjärnan.

De sover mycket

Hur mycket varje person bör sova är olika men generellt sett sägs 7-8 timmar per natt för män ge bra förutsättningar för dagen. Att sova mer eller mindre kan ha en negativ effekt. Forskare på University of California har även visat att människor som tar minst en trettio minuter tupplur under dagen var mer skärpta och framgångsrika.

De har tålamod

Det tar tid att bli vältränad och det kräver engagemang över en lång tid. Vältränade människor brukar även ta tid för att lära sig nya träningsmetoder eller matvanor som fungerar bäst för dem. Det kan ta cirka två månader att skapa en stark och stabil vana.

De stressar mindre

Stress är inte bra för dig, din kropp eller ditt hjärta. Därför är det viktigt att slappna av och lyssna på vad din kropp säger.

De är utomhus

Att vara utomhus kan reducera stress, depression och istället höja ditt humör. Att vara utomhus hjälper dig också att sova bättre eftersom din dygnsrytm synkas bättre då. Träning utomhus är populärt hos vältränade personer.

De har sex

Sex ska ha flera fördelar för hälsan och ska bland annat hjälpa mot migrän, minska stress och ångest och sänka ditt blodtryck. Även endorfiner och hormoner som är bra för kroppen släpps loss när du har sex, men hur ofta och länge du ska ha sex varierar för varje person.

De stretchar

Stretching bidrar till att bibehålla rörligheten och flexibiliteten i muskler och förbereder kroppen för nästa träningspass.

De ler

Förutom att vara en trevlig gest som kan göra någons dag så stimulerar ett leende hjärnan och gör dig gladare. Även om du inte känner dig glad så kan ett låtsasleende ge bra energi i kroppen.

Gilla Cafe.se på Facebook

 

Tobias Skagerström

Foto: All over press

Källor: Men’s journal, Men’s Fitness och Men’s Health.

 

Annons

Dela (56)
Tweeta

Annons


Laddar