Skoglund: Därför ska du INTE träna när du är förbannad

Arg amerikansk fotbollsspelare och Cafés träningsexpert Thomas Skoglund som frilagd.

En virvlande känslostorm av frustration kanske får dig att känna dig som Hulken på gymmet. Men det ger inga positiva hälsoeffekter i övrigt. Tvärtom, skriver Cafés träningsexpert.

Thomas Skoglund | Foto: Getty Images/Kollage  |  Publicerad 2024-02-13 16:18  |  Lästid: 2 minuter

Tillhör du människosläktet som rundsparkar upp dörrar, väljer norsk dödsmetall som morgonlarm och använder ”träning” som en ventil för uppdämd ilska och frustration?

Tänk om. Studier visar nämligen att krävande träningsrutiner, utförda samtidigt som insidans känslocentra fyllts med aggression och frustration, kan tredubbla riskerna för hjärtinfarkt.

Att motion och rörelse inte bara är sunt, utan avgörande för vår hjärthälsa är vedertaget sedan decennier tillbaka. Nu flaggar dock forskningsvärlden för att ovanstående ”sanning” inte är helt svartvit, och att tuff träning i samband med upprörda känslor kan pusha kroppens fysiologiska faktorer mot allvarlig hjärtproblematik.

Vad händer inombords?

Enligt studier, främst publicerade av Journal of the American Heart Association, menar forskningen att såväl stenhårda träningspass- som richterhöga känslostormar kan pressa kroppen förbi väsentliga hälsotrösklar.

Så, om turen och genpoolen ligger oss i fatet, kan träningseffekter som förhöjt blodtryck, förändrad hjärtrytm och ihopdragna blodkärl – i kombination med pågående rage room-känslor resultera i allvarliga konsekvenser.

En 1 + 1 = 3-Kool-Aid alla bör undvika.

Studien

12 000 testpersoner beståendes av idag kärnfriska hurtbullar till kroniska hjärtpatienter, från 52 olika länder hade en gemensam nämnare. Samtliga hade någon gång längst livsstigen drabbats av just ateroskleros (hjärtinfarkt).

I studiens inledande skede ställdes därför samtliga deltagare inför samma frågeställning: ”Vad gjorde du strax innan hjärtinfarkten inträffade?”

Två tydligt återkommande, tillika överraskande, faktorer stack ut efter deltagarnas sammanslagna enkätsvar.

Inom en tidsram mellan 60–120 minuter innan hjärtinfarkten hade inträffat svarade 14 % (närmare 1 700 personer) att de utfört hårt prövande fysisk aktivitet. Lika många uppgav att de nyligen hade bråkat med en närstående, känt sig ovanligt upprörda eller varit full blown smällförbannade.

De höga, och nästan konspiratoriskt likasinnade, siffrorna fick forskarna rynka på pannan och inse att kombinationen snarare kan liknas vid en dödsdans, kontra ett fungerande hälsokoncept.

Slutsats

Forskarteamet bakom studien understryker tydligt att träning, även i tyngre- och mer högintensiva former, utgör viktiga komponenter för vår hjärthälsa. MEN, belyser också att kombinationen av blodsmakande pass och instängda aggressioner kan generera i hälsovådligt höga trycknivåer för hjärtat.

När alla resultat, parametrar och konklusioner färdigställts uppmanades fortfarande alla fortsätta med kontinuerlig fysisk aktivitet. Men, nu med klausulen att faktiskt stanna upp och försöka lugna sinnena innan träningsplattan trycks i mattan.

Så, nästa gång du känner ilskan koka inombords, stäng av black metal-spellistan och ta några djupa andetag – innan du lägger dig under skivstången.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-02-14 16:12