Annons
Annons

[nggallery id=267]

Som enda journalist fick Cafés Jan Gradvall följa med Kent till Allaire Studios utanför New York för att följa bandet under slutarbetet med nya albumet Tillbaka till samtiden.

Annons

 

Om Harri Mäntys avhopp
Bakgrund: Sedan förra skivan har Kent skakats av sin största kris på 2000-talet. Gitarristen Harri Mänty hoppade av. Nyheten gjordes officiell först i januari 2007, men beslutet togs redan i oktober 2006.

Martin: Det avhoppet kom inte som ett brev på posten precis…
Jocke: Han är vår polare. På så sätt var det skitjobbigt.
Sami:Jag var chockad över att det över huvud taget går att hoppa av det här bandet. Det var modigt av honom att våga
ta det steget.
Jocke: Harri kom in senare i bandet och kom från en annan musikalisk bakgrund. Vi andra gillar samma saker. Det blir konstigt när man märker att någon i bandet inte gillar musiken på samma sätt. Det sprider sig en tveksamhet som ligger i vägen. Ungefär som en dörrstopp. På så sätt var det en lättnad när beslutet tills slut kom. Det var heller inget plötsligt utan resultatet av en serie diskussioner.
Sami: Jag tror inte att Harry själv visste vad han ville från början. Det var något vi kom fram till.
Jocke: Det har alltid varit vi fyra. Det är jävligt jobbigt att Harri drog, men det är vi fyra som spelat på skivorna. Det är vi fyra som är kärnan.

Vad händer om någon av er fyra hoppar av?

Jocke: Då spricker det. Då lägger vi ner.


Om det nya soundet på Tillbaka till samtiden

Bakgrund: Ljudbilden på nya albumet är hårt elektronisk, med intrikata synthesizerslingor som pumpar fram. Det låter genomgående som alla fyra Kent-medlemmarna har gjort musik med laptops i stället för sina vanliga instrument, vilket också delvis visar sig stämma. Gitarristen Sami Sirviö har denna gång jobbat lika mycket med datorer och synthar som med sitt ordinarie instrument.

Martin: Det började när vi i höstas pratade på telefon om hur vi ville att skivan skulle låta. Det visade sig att vi hade exakt samma plan.
Jocke: Vi var båda lika trötta på allt ska vara så retro hela tiden. Vi ville därför åka någonstans och börja om från början. Det var så länge sedan vi skrev ihop tillsammans.
Martin: Så vi åkte till Paris. Helt ångest-fritt. Drack schysta franska viner, åt ost, hade det jävligt skönt. Vi hyrde en svit och ett vanligt rum. I sviten spelade vi in.
Sami: Jag har tröttnat på gitarrer. Det är nog delvis en reaktion på förra skivan. Där var det så jävla mycket gitarrer. Men jag tror det är sunt när man börjar förakta sitt instrument lite grann. Det gör att man hittar nya ingångar i musiken.
Markus: Vi har länge, hela bandet, lyssnat på elektronisk musik. Plastikman, Aphex Twin, Anthony Rother.

Om hur föräldraskapet påverkat arbetet med musiken
Bakgrund: Både Martin och Sami blev pappor i fjol, parallellt med att Jocke fick sitt andra barn. Stora delar av nya skivan skrevs av Jocke och Martin under en intensiv arbetsresa till Paris.

Jocke: Det är den nya föräldraeffektiviteten. Om vi hade åkt dit innan vi fick barn hade det slutat med att vi bara krökat. Vi kanske hade kunnat få ihop en låt. Nu skrev vi halva skivan. Vi satt bara på rummet hela tiden, det var det som var roligast. Till slut kände vi oss tvingade att gå ut sista kvällen: ”Vi kan inte komma hem och säga att vi aldrig var ute i Paris…”
Martin: Men man har ju sett alla jävla klubbar i hela jävla världen. I det där rummet spelar det egentligen ingen roll var man är.
Vi gick till Costes, drack några drinkar, stod där och hängde. Men jag kunde inte låta bli att tänka: ”Jag kan det här nu.” Jag har gjort det så många gånger. Det är mycket mer intressant – fan, vad gammal jag kommer att låta nu – att umgås med folk, att bara sitta och snacka. Eller att jobba. Att se hur saker växer fram.
Jocke: Det är nästan lite partykänsla de gånger man träffas för att jobba.
Martin: Jag har aldrig, någon gång under mitt liv, haft så lite tid för att jobba som jag har nu. Men jag har aldrig fått så mycket gjort.

Kolla in videon till nya singeln Ingenting nedan.

Annons

Dela (0)
Tweeta



Laddar