Billboard rapporterar att Pophouse Entertainment – ett bolag grundat av ABBA-medlemmen Björn Ulvaeus – nyss köpt upp hela 75 procent av Aviciis (Tim Berglings) låtkatalog. VD för Pophouse är ingen mindre än Per Sundin, mannen som en gång signade Avicii till Universal.
Tidigare har Pophouse samarbetat med Aviciis föräldrar för att skapa The Avicii Experience, det interaktiva muséet i Stockholm. Resterande 25 procent av låtkatalogen ägs även fortsatt av föräldrarna.
I en kommentar till Billboard säger Per Sundin:
”Vi investerar i en katalog. Vi kommer inte bara ställa den på hyllan.”
Vad exakt det innebär återstår att se, men även Tim Berglings föräldrar verkar positivt inställda till affären.
”Pophouse har presenterat ett konkret koncept och planer på en långsiktig omtanke om och utveckling av Tims musikaliska arv. En viktig del i förhandlingarna kring försäljningen av katalogen har varit att bibehålla tillräcklig kontroll och personligt engagemang i dess fortsatta utveckling, och säkerställa en värdig ton i alla aktiviteter kopplade till Tims musik, hans arv och koppling till hans ständigt växande fanbase.”