Hoppa till innehåll

Björn Ulvaeus bolag köper de allra flesta av Aviciis låtar

Jonas Strandberg

ABBA-Björns bolag köper upp 75% av Aviciis låtkatalog, men vad ska bolaget bakom The Avicii Experience egentligen använda den bortgångna artistens diskografi till?

Billboard rapporterar att Pophouse Entertainment – ett bolag grundat av ABBA-medlemmen Björn Ulvaeus – nyss köpt upp hela 75 procent av Aviciis (Tim Berglings) låtkatalog. VD för Pophouse är ingen mindre än Per Sundin, mannen som en gång signade Avicii till Universal.

Tidigare har Pophouse samarbetat med Aviciis föräldrar för att skapa The Avicii Experience, det interaktiva muséet i Stockholm. Resterande 25 procent av låtkatalogen ägs även fortsatt av föräldrarna.

I en kommentar till Billboard säger Per Sundin:

”Vi investerar i en katalog. Vi kommer inte bara ställa den på hyllan.”

Vad exakt det innebär återstår att se, men även Tim Berglings föräldrar verkar positivt inställda till affären.

”Pophouse har presenterat ett konkret koncept och planer på en långsiktig omtanke om och utveckling av Tims musikaliska arv. En viktig del i förhandlingarna kring försäljningen av katalogen har varit att bibehålla tillräcklig kontroll och personligt engagemang i dess fortsatta utveckling, och säkerställa en värdig ton i alla aktiviteter kopplade till Tims musik, hans arv och koppling till hans ständigt växande fanbase.”

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.