Hoppa till innehåll

Carlings lanserar världens första virtuella t-shirts med AR-teknik

Carlings AR t-shirt
Markus Aamisepp

Nu kan du bära upp tröjor med oändligt många tryck.

Tro det eller ej – men klädbutiken Carlings är inte bara mecka för punkare och skateboard-fanatiker. De ligger även i täten med världens tekniska företeelser. Förra året lanserade de världens första digitala klädkollektion NEO-EX där man kunde välja ut kläder, skicka in en bild på sig själv och sedan bli virtuellt uppklädd av deras designers.

Nu är det återigen för en digital modesatsning i samma andra i form av ”The Last Statement T-shirt” som är världens första t-shirt med AR-teknik.

Handlar det även denna gång om ett slags fake-klädesplagg undrar du kanske?

Svar: ja, åtminstone logotypen. Vad du får är en helt vit t-shirt med en grafisk logga som går att tracka med din smartphone. Med hjälp av Spark AR, tekniken bakom bland annat Instagrams filter och stickers, kan telefonen sedan digitalt placera nya designalternativ på t-shirten. Dessa går även att anpassa bilden till dess rörelser och fall.

T-shirten framställdes i huvudsak för att bära upp olika budskap utan att behöva köpa en ny tröja för varje sak man står för. Genom Carlings skräddarsydda Instagram- och Facebook-filter kan man sedan botanisera bland olika statements som kontinuerligt uppdateras för att fånga upp nyheter och aktuella ämnen.

– En statement t-shirt är ett sätt för de utan röst att få ut sitt budskap, och idag kan budskapet förstärkas tusen gånger om genom sociala medier. Samtidigt så gör sociala medier att en t-shirt med budskap blir mer av ett engångsköp som snabbt spelar ut sin roll. Därför har vi arbetat med hur vi kan förlänga livslängden för en t-shirt genom digital innovation, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings i ett pressmeddelande.

Vad man än tycker om att en klädkedja väljer vilka budskap som kan anpassas på tröjorna jämt är initiativet åtminstone ett bra miljöval och exempel på hur rysligt snabbt tekniken går fram. För 20 år sedan såg datorer ut som tegelstenar och läste man något på nätet sade man att faktan hittades på ”internet” – och nu detta!

”The Last Statement T-shirt” går att köpa på de virtuella hyllorna i Carlings webshop och kostar 399 kronor.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.