Varje julafton äter uppskattningsvis 3,6 miljoner japanska familjer mat från snabbmatskedjan KFC. Det låter ju gott och så, men man kan ju inte låta bli att undra… varför? För att förklara denna tradition behöver vi backa bandet lite.
Kentucky Fried Chicken öppnade sin första japanska restaurang 1970 i Nagoya. Därefter gick det snabbt. Efter bara elva år fanns det 324 KFC över hela Japan. Det är mer än en ny restaurang varannan vecka under de där intensiva åren.
Eftersom Japan inte direkt har någon särskilt utbredd kristen tradition och inga direkta jultraditioner fanns det en öppen marknad. Till skillnad från Coca-Cola som år ut och år in försöker få oss svenskar att byta ut julmusten fanns det alltså i Japan ingen konkurrens om det juliga.
Då lanserade KFC 1974 reklamkampanjen ”Kentucky For Christmas” i samband med en stor specialmeny. Ägaren till landets första KFC berättade för övrigt att idén till denna meny kom till honom i en dröm, efter att ha hört amerikanska turister beklaga sig över att de saknade den årliga kalkonen. Då föddes Party Barrel – en stora hink med mängder av friterad kyckling, coleslaw och annat gött som passade mycket väl in i den japanska traditionen att dela på mat och äta tillsammans.
Succén lät inte vänta på sig. Där det tidigare funnits en otydlighet kring hur man eventuellt skulle fira jul pekade nu KFC med hela handen och sa att ”nu är det friterad kyckling som gäller”. Och så blev det.
Det går dock inte bara att valsa in på sin lokala KFC-restaurang och beställa det man vill ha som alla andra dagar. Nej, är man intresserad av den särskilda julmenyn behöver man ofta lägga en förhandsbokning flera veckor i förskott. Gör man inte det riskerar man att få vänta flera timmar i kö. Inte helt olikt kampen i somras om Taylor Swift-biljetter.
KFC i Japan uppger att julförsäljningen motsvarar sinnessjuka en tredjedel av företagets japanska årliga intäkter.