Hoppa till innehåll

Därför är SJ:s förstaklasskupé inte värd priset

Efter flera resor med nattåg i SJ:s förstaklasskupé går det bara att konstatera att tågjätten måste skärpa sig ordentligt.

Den 23 juni 2024 kan man ta nattåget från Stockholm till Malmö. Det avgår 23.10 och är förhoppningsvis framme 06.59. I skrivande stund kostar en sittplats 515 kronor, en liggplats 1035 och en sovplats från 1215.

Vill man resa helt själv i en förstaklasskupé kostar det 1905 kronor. Med det rejält tilltagna priset samt ett namn som ”förstaklasskupé” höjs förväntningarna förstås ordentligt. Men vad är det egentligen man får?

Den stor fördelen är att man får resa ifred. Det tillsammans med egen toalett i kupén är dock också i stort sett det enda som går att räkna på pluskontot. I normala fall kan man tänka sig att det är rätt mysigt att gå och lägga sig i Stockholm och vakna upp i Malmö, göra sig i ordning på tåget och vara redo för dagen. Problemet är att SJ slarvar med väldigt många detaljer. Jag har rest på det här sättet tre gånger från Malmö till Stockholm och det har aldrig varit en rakt igenom smärtfri upplevelse.

En gång hittade jag en tom pizzakartong under den nedre slafen. Skojar ni med mig SJ? Betalar man typ 2000 spänn och så städar ni inte ens vagnen?

En annan gång slutade eluttagen fungera, kom tillbaka en kort stund och försvann sedan resterande resan. Det ledde till att jag rullade in i Stockholm med urladdad mobil, vilket inte var optimalt. Tågets wifi fungerar förstås nästan aldrig som det ska.

En tredje gång var det lite kort om tid från det att jag rullade in. Enligt SJ skulle man kunna hämta med sig en frukostpåse från ett café på Centralstationen, men det cafét var stängt. På linjen Stockholm-Malmö finns heller ingen bistro.

Det finns ett eluttag, men ligger man på underslafen (den som är utfälld när man går ombord) så är det så högt upp och långt ifrån sängen att laddsladden hänger och dinglar mot väggen utom räckhåll. Det låter som en liten detalj, men en riktigt onödig brist som lätt hade kunnat avvärjas. Den övergripande känslan är att det finns så många småbrister med kupén som SJ bara inte pallar att åtgärda.

De tar omkring 2000 kronor för resan, men kan inte städa kupén, garantera el, internet, frukost, bistrovagn eller en normal lösning för att ladda sin telefon. Man vill ju verkligen att det ska kunna kännas lyxigt, bekvämt och lite exklusivt att åka nattåg, men SJ gör det faktiskt helt omöjligt.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.