Hoppa till innehåll

Death by…

Om jag vet någon träningsrutin som knuffar dig närmare pärleportens dörrklocka? Snälla. Att ni ens frågar…Här är utmaningen som får dess utövare att bro-fista jesus, bilda svettsunamis och tala i tungor – på mindre än 20 minuter. Upplägget, som sannerligen gör skäl för sitt namn, må vara gammal skåpmat för hårdhudade G.I Joe-jänkare. Men, nu … Continued

Om jag vet någon träningsrutin som knuffar dig närmare pärleportens dörrklocka?
Snälla. Att ni ens frågar…
Här är utmaningen som får dess utövare att bro-fista jesus, bilda svettsunamis och tala i tungor – på mindre än 20 minuter.

”Death by” – det perfekta sättet att förstöra en fullgod måndag

Upplägget, som sannerligen gör skäl för sitt namn, må vara gammal skåpmat för hårdhudade G.I Joe-jänkare. Men, nu är det vår tur.
Nyhetens friskvårdsbehag har nämligen slagit viral rot och landat rätt i vår viktpendlande nordiska famn. Nu kvarstår bara den roliga biten – att gå till botten med exakt hur länge vi pallar trycket i detta ohälsosamt elitistiska hälsoinslag.

Oklart om den lic. skojaren, tillika Cafékrönikören, Nisse Hallberg somnade eller dog under jungfruseglatsen av death by burpees…

Teoretiskt enkel – praktiskt helvetisk
Så, exakt vad handlar detta endorfinstinna mumbojumbo om?
Death by” är prövningen där utövaren, i en vald övning, testar hur länge hen kan tämja de fysiska lagarna genom att utföra tillräckligt många repetitioner innan klockan (alt. livsgnistan) säger stopp. Fortfarande luddigt?
Lugn, vi tar det från början.

Upplägget går att utföra med mängder av olika övningar, men en av de mest klassiska otygen att genomföra passet med stavas – givetvis – burpees.
Under prövningens första minut (00:00 – 01:00) skall deltagaren således utföra EN repetition av den valda övningen, för att sedan vila under minutens resterande tid.

Minut två (01:00-02:00) skall två reps genomlidas, allt för att sedan fortsätta den successiva upptrappningen med +1 repetitioner var 60:e sekund tills det helt sonika INTE. LÄNGRE. GÅR.

Typ. Exakt. Så.

Och du. Jag vet vad du tänker!
Eeeh, hur kan två eller tre reps vara sådär jobbigt?!

Det tyranniska spelet bakom upplägget kretsar inte runt antalet reps som utförs, utan kring den fenomenalt jobbiga syreskuld som uppstår då vilan/återhämtningen sakta – men ack så säkert – stryps.
Det ökade antalet repetitioner kommer ta längre och längre tid att genomföra, något som snabbare än du tror kommer subtrahera dyrbara sekunder från din vilokalkyl. Vips, plötsligt har den satanistiska utmaningen vuxit i kvadrat och det som för 90 sekunder sedan kändes ”lugnt” upplevs nu som en psykedelisk snedtripp på Berghain.

Om upplägget blev härligare med pull ups?
Svaret är nej.

Men, skämt å sido. ”Death by” måste testas.
Här sätts såväl den fysiska- som mentala styrkan på prov, något som (oavsett antalet genomförda repetitioner) kommer lyfta dig mot nya, Fuglesangkompatibla, nivåer.

Trött på burpees och pull ups?
Testa upplägget med wallballs, frivändningar, assualt bike-kalorier, armhävningar eller shuttle runs. Oavsett val kommer upplägget garanterat göra jobbet.
Nu kör vi!

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.