Hoppa till innehåll

Den ledsamma historien om Coca-Colas New Coke

Jonas Strandberg

Detta är berättelsen om Coca-Colas allra största misslyckande. Detta är historien om New Coke.

Låt oss backa bandet till 1985. Coca-Colas position som världens största läskedryck har börjat glida dem ur händerna. Marknadsandelar förloras stadigt till framförallt Pepsi, vars sötare smak blivit allt mer populär bland… användarna.

Coca-Cola Companys svar på detta är att helt göra om sitt recept. Alltså vi pratar inte om att lansera en ny alternativ Cola som komplement till originalet. Nej, nej. Man bytte helt ut Coca-Cola mot den nya. Resultatet var drycken som inofficiellt kom att kallas New Coke.

I början såg satsningen ut att bli en succé. Glada reklamvideor. Det delades ut gratis läsk till byggarbetarna som vid tillfället jobbade med att renovera Frihetsgudinnan. Folk fortsatte överlag att köpa New Coke, i samma grad som de köpt ursprungsvarianten.

Sedan kom ilskan. Och den kom från södern.

Eftersom Coca-Cola Company grundades i Atlanta, hade väldigt många läskdrickare i Georgia med omnejd en väldigt stark lokalpatriotisk känsla kring drycken. Där såg man inte med blida ögon på sättet man behandlade den amerikanska klassikern. Enligt uppgifter tog Coca Cola emot över 40 000 ilskna samtal om New Coke. Låt det sjunka in. 40 000 människor som är så missnöjda med smaken på en läskedryck, att de sätter sig vid telefonen och ringer upp tillverkaren. Kanske skreks det.

Här sticker ett brev ut lite extra. En besviken kund bad om Roberto Goizuetas (Coca-Colas dåvarande VD) autograf. Kunden menade i brevet att autografen från den dummaste företagsledaren i USA i framtiden säkert skulle bli värt en slant.

En märklig grupp människor försökte till och med stämma Coca-Cola i samband med New Coke-lanseringen. Stämningen gick dock naturligtvis inte till rättegång, men det säger något om nivån på allmänhetens vrede.

Drycken fortsatte trots detta att sälja bra i resten av USA, men i samband med ett möte i Monaco tillkännagav flera av företagets internationella buteljerare att de inte var intresserade av att sälja drycken internationellt.

Till slut var ilskan för intensiv och kom från för många olika håll för att Coca-Cola skulle kunna ignorera den. Det kändes antagligen inte som en kulle värd att dö på. Så mycket mer kan ingen i ledningen ha gillat New Coke.

Ynka 79 dagar efter introduktionen av New Coke gick man ut med att originalsmaken skulle återlanseras. Mot slutet av 1985 sålde originalet bättre än både Pepsi och New Coke och ordningen på Coca-Cola Company var återställd.

Några år.

Bara fem år senare återintroducerade man nämligen New Coke – men den här gången helt utan större PR-apparat och nu under namnet Coke II. Drycken smögs praktiskt taget ut i butikerna och försvann lika odramatiskt som den introducerats. Drygt ett år senare var den borta från i stort sett alla butikshyllor landet runt. Möjligen den deppigaste comebacken någonsin.

2002 gick man officiellt ut med att man helt skulle sluta tillverka produkten. Ett pressmeddelande som säkert möttes av ett rungande ”Va?”

En konspirationsteori som cirkulerat kring denna berättelse, är att fiaskot med New Coke var avsiktligt. Planerat av Coca-Cola. Varför? Jo, för att allmänheten skulle få känna en saknad efter originalsmaken. Coca-Cola Company har faktisk bemött denna teori med kommentaren ”Vi är inte så dumma. Och inte så smarta.”

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.