Det finns tydligen tre olika selfie-personligheter – vilken är du?

Är du kommunikatören, dokumentatören eller egen-publicisten när det kommer till dina selfies? Det är nämligen de arketyperna som finns enligt en ny studie.

Sofia Börjesson  |  Publicerad 2017-01-17 15:49  |  Lästid: 2 minuter
selfies
Tomas Brolin, Elsa Hosk och Mia Skäringer.

Selfies, selfies, selfies. De är överallt, för vi tar dem hela tiden. Barack Obama tar dem, påven tar dem, jag tar dem – och du tar dem. Kim Kardashian har tagit så många selfies att hon till och med har släppt en bildbok, Selfish, där hon har samlat sina alster. Ett selfie-proffs, i ordets rätta bemärkelse.

Men vi tar våra selfies av olika anledningar, och därför kan man dela in dessa sociala medier-användare i tre olika typer av selfie-personligheter, enligt en ny studie.

I The Selfie Study: Archetypes and Motivations in Modern Self-Photography fick 46 deltagare ranka olika påståenden kring varför de tar selfies. Forskarna utvärderade sedan svaren och deltagarnas personligheter och kom fram till att det finns tre arketyper när det kommer till dessa självporträttörer.

Kommunikatören

Kommunikatören delar med sig av sina selfies för att starta dialog och komma i kontakt med sina följare. Ofta publiceras selfien med ett tydligt ställningstagande, och inte sällan med en uppmaning. Till exempel var det många kommunikatörer som fotograferade sig själva med tröjor där det stod "Jag har röstat" under presidentvalet i USA i höstas. Leonardo DiCaprio tar ofta bilder på sig själv där han förmedlar ett budskap som handlar om miljön. Även han är alltså en kommunikatör i selfie-sammanhang.

Svenska exempel: Mia SkäringerLady Dahmer, Henrik Schyffert

Dokumentatören

I den här kategorin samlas alla de som vill dokumentera sina liv, som i den gamla goda tidens fotoalbum. Enligt studien är dokumentatören en person som gärna delar med sig av bilderna offentligt, men inte förväntar sig lika mycket engagemang från sina följare som kommunikatören gör. Astronauten Scott Kelley tog till exempel flera selfies när han var i rymden, och så har vi ju dem som gärna delar med sig av sin vardag genom selfies vid gymbesök, luncher och partykvällar.

Svenska exempel: Yoga Girl, Ellen Bergström, Tomas Brolin

Egen-publicisten

För egen-publicisten är det viktigt att visa upp en positiv bild av sig själv och sitt liv i allmänhet. Här läggs sällan eller aldrig oredigerade bilder upp. Tänk Kim Kardashian, Taylor Swift och Gigi Hadid. En sorts reklampelare för den offentliga personan, kan man säga. Den här gruppen är minst av de tre, även om dessa konton ofta har många följare.

Svenska exempel: Anna Nyström, Elsa HoskAndreas Wijk.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 09:31