Det krävs för att bli Årets designer – Cafés modechef berättar om juryns arbete

Markus Thunberg  |  Publicerad 2015-06-19 09:14  |  Lästid: 2 minuter
pris

I september i år är det äntligen dags för Cafés stora modepris – i år hemma hos Absolut på Atelier i Stockholm. Ett av de mest prestigefyllda priserna är det till Årets designer. Cafés modechef Daniel Lindström berättar om vad som krävs för att vinna. 

* * *

Hur går juryarbetet till?

– Vi går igenom de svenska kollektionerna ett par gånger varje säsong. Det kan börja med en catwalkvisning eller en presentation med modeller. Då får man en slag bild av vad designern inspirerats av och en känsla för kollektionen. Sedan besöker vi varumärkets showroom och går igenom varje plagg och accessoar i detalj. Så det är ett ganska omfattande arbete.

Vad krävs för att bli Årets designer?

– Hög kvalité och kreativitet. Att varumärket upplevs som modernt och att det finns en klar vision om hur herrkollektionen ser ut och hur den ska utvecklas. Sen ska kläderna vara tillgängliga för många, det är viktigt. Förra året vann Tiger of Sweden, varför det? – För att de är extremt duktiga på att göra kostymen till ett modernt, urbant och ungt vardagsplagg. Vidare upplever de stora framgångar internationellt och omsätter över en miljard kronor per år. Jag såg nyligen Tiger of Swedens visning för nästa sommar i London och det märket fortsätter att vara på stark frammarsch.

Vad är statusen på svenskt herrmode i dag?

– Modegraden är hög och kvalitén är i de flesta fall riktigt bra. Vi är duktiga på att göra kostymer och funktionella ytterplagg men jag kan sakna lite nya idéer. Acne Studios och Our Legacy tycker jag båda har gått en egen väg och de presenterar ständigt produkter som känns nya och intressanta.

* * *

Stolt huvudsponsor

stayhard-logo

Sponsorer

schwarzkopf-250
pacorobane-250
vita-coco-250

* * *

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 10:33