Dr. Martens klassiska kängor tillhör den utvalda skara av plagg som folk bär i vått och torrt, oavsett vilken trend som råkar härska för tillfället. Speciellt på vintern har kängan en unik position på marknaden: med tanke på vinterruskets förmåga att tvinga fram förnumstiga och framsynta klädval är ett par Dr. Martens-kängor ett av få skoval om vintern som håller dig varm, och samtidigt behåller något av en attityd.
Attityd råder det i alla fall inte brist på när det brittiska skoföretaget slår sina påsar ihop med alltjämt dunderhippa japanska märket Neighborhood. Märket startades 1994 av Shinsuke Takizawa och var tillsammans med märken som A Bathing Ape och Underground det coolaste av det coola under slutet av 90-talet, och har behållt sin status sedan starten.
Takizawas kärlek till motorcykelkultur, brittisk dansmusik och hiphop har skapat en stilhybrid som kommit att bli ikonisk. Och ja, det är orden ”filth” och ”fury” som pryder de låga modellerna – en passning (hepp!) till dokumentären The Filth and the Fury som handlade om punkbandet Sex Pistols.
De båda företagens kärlek till subkulturer har varit en perfekt match menar Dr. Martens i ett pressmeddelande – och har resulterat i två par kängor i klassiskt svart och oxblod. Skorna tillverkas i Dr. Martens originalfabrik i England och säljs exklusivt på Caliroots i Skandinavien.