Filippa K lanserar nytt projekt för att underlätta vintageförsäljning

Ny plattform för gamla plagg.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2021-10-29 15:50  |  Lästid: < 1 minuter

Svenska Filippa K lanserar i höst sitt nya koncept, Preowned, i Sverige för att förlänga livstiden på sina plagg. Lösningen är en plattform som ska göra det lättare för kunder att sälja företagets plagg till varandra.

Den nya plattformen ska snillrikt nog automatiskt kunna generera fram bilder och information om plagget efter lite hjälp från kunden. Säljarna kommer få ett prisförslag för återförsäljning och sedan välja att få delar av plaggets pris i kontanter eller som återbetalning. För att slippa onödiga transportkostnader med tillhörande utsläpp så skickas plaggen direkt mellan kunderna i stället för att genomföra återförsäljningen via företagets butiker.

– Vi är exalterade över att lansera Preowned för att se till att våra plagg hittar nya ägare och används så länge som möjligt. Genom att erbjuda en marknadsplats för Filippa K-fans att köpa och sälja plagg så hjälper vi till att få redan existerande plagg att vara längre. Om vi kan fördubbla ett plaggs levnadstid så kan vi reducera nästan hälften av plaggets påverkan på miljön i produktionsprocessen. Det är avgörande att det som redan är producerat används så länge som möjligt, och vi vill hjälpa kunder att göra just det, säger Jodi Everding, Head of Fabric and Sustainability på Filippa K.

Filippa K Preowned öppnar på fredag den 29 oktober.

Artikeln publicerades först på Cafés syskonsajt Kingmagazine.se.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-10-29 15:50