Är man det minsta gymintresserad och råkar trycka på den lömska utforskaknappen i Instagram hamnar man ofta i en bänkpress av gymbilder. Dudes överallt som spänner sina abs eller biceps framför spegeln. En inte allt för lockande bild att titta på tänker man i början. Men på ett sjukt och nästan självskadligt sätt så trycker man på den där jävla spännisbilden ändå. Kanske är det en undermedveten önskan om att känna sig “fit” som tränger sig ut i fingerspetsarna. Eller så är det bara mycket mer intressant att betrakta det man föraktar än det man faktiskt beundrar.
Gymmet (och Instagram) har blivit en mötesplats för människor som söker bekräftelse – allt från att spänna sina biceps och abs framför spegeln, till att övertyga sina följare om sin storhet genom att visa upp alla sina 3 000 sponsorer. Här är de 6 typiska gymtyperna som är lättast att störa sig på ute i Instagramdjungeln.
BICEPS-MANNEN
Han som tror att all manlighet sitter i ”pipsen” som han kallar dem. Ju större desto manligare. Varje fredag lägger han upp ett inlägg på sina ”pipes” med hashtag #FREDAGSMYS.
DÅ-OCH-NU-MANNEN
Han som jämför sin kropp från två år sedan och vill motivera alla sina följare att göra samma kroppsförvandling. Varje tisdagkväll när mörkret slår till känner sig han manad att motivera sina följare till att sträva mot sina “drömmar”. Hashtags som #TRANSFORM #MOTIVATIONTUESDAY förekommer.
ABS-MANNEN
Hans som sökte till Paradise Hotel sju gånger men aldrig kom med och vill överbevisa producenterna genom att ta #NODAYSOFF
FITNESS-MANNEN
Han som tycker att fitnesstävlingen Mr.Olympia ska vara en riktig olympisk gren. Hans självgodhet har fått honom att skapa sin egen hashtag. #TEAMSVENSSON
DONT-SKIP-LEG-DAY-MANNEN
Han som i varje Instagraminlägg påpekar hur viktigt det är att träna ben. Helst varje dag, 4 timmar åt gången. Han har även sina personliga rekord i alla olika typer av lyft i sin bio. #LEGSFORDAYS
SPONSOR-MANNEN
Han som sponsras av 185 olika fitnessföretag och ger ut 57 olika rabattkoder i varje inlägg. Han vill även tro att han har nått någon form av stjärnstatus med sina 10k följare och tilltalar därför dem med “ni”. Alla hans sponsorer förekommer som hashtags #SPONSOR.