“Power bottom funkar inte på arabiska” – Queer-konst från Mellanöstern tar plats i finrummet

Ett konstverk och Rasha Shaaban

I utställningen Habibi – The Revolutions of Love på Medelhavsmuseet utmanar konstnärer från den arabiska världen samt Iran och Afghanistan könsnormer och utforskar relationer till den egna kroppen och det offentliga rummet.

Robin Åberg | Foto: Christoffer Skogsmo / Världskulturmuseerna  |  Publicerad 2024-02-28 12:17  |  Lästid: 2 minuter

Den hyllade utställningen Habibi – The Revolutions of Love ställdes först ut på Institut du monde arabe i Paris där den drog mer än 80 000 besökare. Nu har en nedslimmad version av utsållningen med 23 verk öppnat på Medelhavsmuseet i Stockholm. Utställningens verk är skapade av 13 queera konstnärer från den arabiska världen samt Iran och Afghanistan.

”Vi vill visa en annan bild från den regionen. Inte krig, Inte terrorism. Det finns konst, det finns skönhet, det finns kamp för mänskliga rättigheter och mot lagar och normer som hänger kvar från kolonialismen”, säger Rasha Shaaban (i bild här ovanför) som är projektledare på Världskulturmuseerna.

Foto: Christoffer Skogsmo / Världskulturmuseerna

Genom ömsinta, intima och politiska verk både bekräftar och ifrågasätter 13 konstnärer sig själva i en värld där HBTQIA+-gemenskapen inte alltid är accepterad. Det är verk som sträcker sig från en Grindr-karta i neon över San Fransisco till starka, sårbara tavlor och broderier av arabiska undertexter till RuPaul’s Drag Race.

”De där undertexterna är så bisarra. De försöker använda traditionell arabiska till att översätta power bottom!”, säger Khalid Abdel-Hadi, en av utställningens kuratorer, och skrattar.

”Baby steps”, fyller Rasha i. ”Det finns ännu inte en queer vokabulär så vi lånar mycket från engelskan. Men det här blir bara komiskt.”

Foto: Christoffer Skogsmo / Världskulturmuseerna

Samtidigt som det finns mycket humor i utställningen hyllar den förebilder och behandlar tunga ämnen. För Café berättar Abdel-Hadi om Sara Hegazy, som fängslades, torterades och tvingades i exil för att ha viftat med en regnbågsflagga på en konsert. Efter två PTSD-plågade år tog hon sitt liv i Kanada.

”Sara blev en symbol för oss, för att hon representerade allt vi fruktade. Vår mardröm är att dö och glömmas bort. Vi vill inte bli ytterligare ett offer för våra homofobiska regeringar. Jag tror inte våra samhällen är homofobiska men våra regeringar är det.”

Är det en del av utställningens budskap, att få synas?

”Det här är inte något från arkiven, utan vad som händer i världen just nu. Queer-konst sker ofta på underground-nivå och på alternativa platser, du ser det inte på institutioner eller myndigheter. Att få sätta den här konsten och de här rösterna i finrummet är ett historiskt ögonblick.”

Foto: Christoffer Skogsmo / Världskulturmuseerna

Habibi – the Revolutions of love går att se på Medelhavsmuseet i Stockholm fram till 23 februari 2025.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-02-28 15:33