Här är de största shoppingtrenderna 2022

Benicio Del Toro och Ashton Kutcher i truckerkepa

2022 var året svenskarna tydligen tog på sig sin truckerkeps igen.

Joakim Almén | Foto: Getty Images  |  Publicerad 2022-12-05 17:07  |  Lästid: 2 minuter

Årssammanställningar av hyggligt allmänintresse fortsätter att trilla in. Hittills har Café rapporterat om vad svenskarna lyssnade mest på under Spotify-året som gått, ”Mustiga Mauris” järngrepp på Youtube och att svenskarna i viss mån gick på tarot- och svampplockningsdejter under året som gick.

Näst på statistiktur är Klarnas färska trendrapport The Checkout som visar vad vi shoppat mest under e-handelsåret som gått. Eller ja, åtminstone vad som trendat under shoppingåret 2022.

”I Sverige hanterar Klarna ungefär hälften av alla onlineköp så vår transaktionsdata är minst sagt representativ. Våra kollektiva köp säger något om samtiden bortom våra enskilda köp – The Checkout är Klarnas första trendrapport som sammanfattar året och berättar den historien”, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende. 

Klarna har identifierat flera olika e-handelskategorier där en tydlig trend är vårt shoppingsug för kläder och prylar från förr. Bland annat toppar skivspelaren i kategorin ”vintage tech” där även den nostalgiskt klingande boomboxen har letat sig in på topplistan. En annan kategori som bockar för vår dragning till nostalgi är ”Y2K” som Klarna definierar som kläder och accessoarer från tidigt 2000-tal. Där höjs ögonbrynen främst till shoppingintresset för ett av 2000-talets mest utskällda, och av Snook omsjungna, modeflugor – truckerkepsen.

Hela rapporten hittar du här.

Klarnas topplistor över trendande produkter i Sverige under 2022 (jämfört med en genomsnittlig månad 2021):

Topp 5, ‘Vintage Tech’

  1. Skivspelare  (+1222 % i sep)
  2. Enkel telefon/funktionstelefon  (+544 % i feb)
  3. Hörlurar med sladd (+84 % i sep)
  4. Ipod (+35 % i jan)
  5. Boombox  (+17 % i mars)

Topp 5, ‘Hyperfemininity’

  1. Rosa plagget, till exempel rosa cargobyxor (+758 % i sep)
  2. Platåskor (+196 % i mars)
  3. Tyllkjol (+167 % i juli)
  4. Tyllklänning (+147 % i sep)
  5. ‘Jellies’/’Jellyskor’ (+79 % i juni)

Topp 5, ‘Y2K’

  1. Baguetteväskor (+749 % i juni)
  2. Kort t-shirt/magtröja  (+182 % i juni)
  3. Träningsoverall i velour (+125 % i sep)
  4. Armébyxor (+102 % i sep)
  5. Truckerkeps (+75 % i april)

Topp 5, ‘Counterculture’

  1. Sammetskjol (+225 % i aug)
  2. ‘Chunky boots’ (+132 % i sep)
  3. Solörhängen (+100 % i aug)
  4. Läderjacka (+79 % i jan)
  5. Maxikjol (+72 % i juli)

Topp 5, ‘Regencycore’ 

  1. Operahandskar (+188 % i sep)
  2. Klänning med empireskärning (+117 % i juni)
  3. Fjäderväska (+95 % i juli)
  4. Off-shoulder-klänning (+86 % i sep)
  5. Fjäderhårband (+76 % i sep)
Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2022-12-05 17:13