Här är klädmärkena som släpper nya kollektioner för att fira Pride

Levi's, Converse och svenska Hope är några av de klädföretag som hyllar Pride-veckan.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2018-07-31 11:13  |  Lästid: 2 minuter

Stockholm Pride är här, och mellan den 27 juli till 5 augusti är huvudstaden proppfylld med fester, seminarium och, naturligtvis, den stora paraden som går genom centrala Stockholm på lördagen. Men, det är inte bara i den färgsprakande paraden som det kommer firas.

Levi's hyllar Pride-festivalen.

Flera klädmärken har den senaste släppt kollektioner och initiativ som ska bidra till att uppmärksamma Pride. Café har tidigare rapporterat om Levi’s som för femte året i rad gör en egen Pridekollektion i samband med Stockholm Pride. I år heter kollektion I am, och syftar till individens rätt att vara sig själv, oavsett vem man är. 100 procent av försäljningsintäkterna från Pridekollektionen doneras till stöd för Levi’s partnerorganisationer Harvey Milk Foundation”och Stonewall Community Foundation.

Miley Cyrus designar Pride-kollektion för Converse.

Converse vill inte vara sämre, märket har teamat ihop sig med superstjärnan Miley Cyrus där alla nettoinkomster går till att stödja HBTQ+ och ungdomssamarbetspartners över hela världen. Den Miley Cyrus-ritade kollektionen innehåller förutom varianter av märkets klassiska basketkänga, inspirerad av Pride-flaggan och Happy Hippie Foundation-logotypen. Förutom skor innehåller kollektionen också hoodies, t-shirts, trackpants och en hatt.

Hope gör Pride-väska.

Svenska Hope har den senaste tiden arbetat aktivt för att vara ett inkluderande företag som tar socialt ansvar. Förra året fick märkets designer Frida Bard Cafés Stora Modepris för hennes arbete med framåtblickande design utan könsmärkning. I samband med Europride som inleds i Stockholm och avslutas i Göteborg den 19 augusti lanserar företaget en limiterad väska. Zach bag kommer finnas till försäljning i märkets butiker och online.

Bianca Chandon designar kollektion där intäkterna går till HBTQ-rörelsen i samband med Pride-festivalen.

Det mycket hajpade märket Bianca Chandon har sedan länge hyllat gay- och ballroom-kultur i sina ordinarie kollektioner, men släppte också i samband med Pride en kollektion tillsammans med fotografen Tom Bianchi en kollektion som fokuserar på fotografens klassiska fotobok Fire Island Pines, Polaroids 1975-1983. Kollektionen består av t-shirtar och kepsar som hyllar livet på ön utanför Long Island som fungerade som en glödande tillflyktsort för homosexuella på 70- och 80-talet. Märket donerar intäkterna till organisationen Visual AIDS.

Men, det är inte bara produkter som lanseras. Holländska solglasögonmärket Ace & Tate genom att lansera en egen podcastserie vid namn YES! där författaren och poddaren Liv Siddall intervjuar par från Amsterdam, London och Berlin. Hårvårdsföretaget Wella är officiell partner till Europride i Stockholm och lanserar också under veckan tre produkter som ska hjälpa till att finansiera Baltic Pride, ett sätt att stötta Pride-festivaler i länder som inte har samma finansiella och politiska möjligheter att organisera en Pride-festival som man har i de nordiska länderna.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-08-13 16:11