Svenska denimvarumärket Jeanerica går enligt uppgift som tåget. De perfekt sittande jeansen och de snygga basplaggen har hittills funnits att hitta på den egna sajten och hos ett hundratal exklusiva återförsäljare så som lyxiga Nathalie Schuterman i Stockholm, klassiska varuhuset Selfridges i London, e-handelsjätten Matches och Gwyneth Paltrows dito Goop.
I höst öppnar Jeanerica sin första egna fysiska butik och företaget kunde inte önska sig ett bättre läge. Den 75 kvadratmeter stora lokalen i en sekelskiftesfastighet vid foten av Nybrogatan ligger rakt framför Dramaten och ett lätt stenkast från andra modebutiker som Prada, Louis Vuitton, Bottega Veneta och Tiffany’s, men även restauranger som Teatergrillen, Schmaltz och Astoria.
Butiken, som har planerad invigning tidigt under hösten 2024, designas av inredningsarkitekten Daniel Östman som nyligen ritade Jeanericas första möbel, en limiterad pall klädd i varumärkets denim, under etiketten Jeanerica Atelier.
Jeanerica grundades 2017 av modeveteranerna Jonas Clason och Lena Patriksson Keller med ambitionen att skapa tidlösa plagg med fokus på denim som håller säsong efter säsong. Den nya kollektionen, SS24, heter La Piscine och är inspirerad av den klassiska Alain Delon-filmen med samma namn som utspelar sig på franska Rivieran på 60-talet.