Marie Serneholt

Joakim Almén  |  Publicerad 2006-07-02 16:22  |  Lästid: < 1 minuter

Efter fem miljoner sålda skivor, världsturnéer med N’Sync och en oomtvistad status som sexsymbol är Marie Serneholt redo att bryta sig loss från sitt A-Teens. Nästa utmaning – att peta ner Beyoncé, Britney och J-Lo från hitlistorna. Cafés Klas Ericsson tar en kopp te med Sveriges popdrottning.

Hon har sålt fem miljoner skivor, turnerat med N’Sync och Britney Spears och sjungit duett med Alice Cooper. Ändå har Marie Serneholt bara precis fyllt 20 år. I vilket annat land som helst hade Marie och hennes A-Teens mötts med röda mattor vart än de kommit.

Men när vi pratar om det svenska musik-undret glömmer vi så gott som alltid att nämna A-Teens.
Det har skrivits spaltmeter om Robyns framgångar, eller brist på framgångar, men A-Teens har liksom aldrig riktigt räknats. Förklaringen till detta är lika enkel som märklig: Redan från start var gruppen ett närmast skamlöst kommersiellt projekt – och technofierade Abba-covers är inte direkt vägen till kritikernas hjärtan.

Däremot verkar publiken ha förstått bra mycket mer.

Marie Serneholt hamnar alltid högt på listorna över Sveriges sexigaste kvinnor.
På Cafés 69-lista knep hon plats tre – och i en omfattande nätundersökning om ”svenskarnas favoritblondiner” nyligen hamnade hon på andra plats efter Victoria Silvstedt.

Slentrianåsikten är att det handlar om nåt sorts Stig Larsson-syndrom, där äldre män suktar efter unga kvinnor. Sanningen är snarare att A-Teens och Marie Serneholt lyckats med konststycket att växa upp tillsammans med sin publik.

Och – naturligtvis – att de vågat spela mer på sin sexualitet.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-08-22 14:22