Se toksågningen av poddprofilernas nya kosttillskott

Matbloggaren Johan Hedberg är inte direkt imponerad av det nya kosttillskottet HERS. I en Youtube-video sågar han produkten vid fotknölarna.

Sofia Börjesson  |  Publicerad 2017-04-24 17:09  |  Lästid: < 1 minuter

En av de senaste snackisarna i Kändissverige blossade upp efter att podcast-profilerna tillika entreprenörerna Hannah Widell och Amanda Schulman lanserade ett kosttillskott för kvinnor som heter HERS. Produkten ska hjälpa kvinnor med ”allmän balans, ett stärkt immunförsvar och naturlig skönhet.”

Kritiker har skrikit sig hesa sedan lanseringen, främst av två anledningar

  1. Det har inte gjorts några studier som visar att produkten faktiskt fungerar, något som bland annat Politism har påpekat.
  2. Marknadsföringen har kallats tvivelaktig, bland annat i Resumé, då podcast-duon har bett sina följare på sociala medier lägga upp bilder och tagga HERS tillsammans med berättelser om hur de upplever produkten. De trogna fansen hyllar kosttillskottet, vilket Widell/Schulman sedan repostar och på så vis lyckas de kringgå reglerna för marknadsföring av kosttillskott (som säger att man inte får påstå att produkten kan göra en frisk). Det påstår ju istället fansen åt dem.

En av de som har gått hårdast åt Hannah Widell och Amanda Schulman är matbloggaren Johan Hedberg som driver Youtube-kanalen Matgeek. Han kallar tilltaget för kvacksalveri och fullständigt sågar innehållet i tabletterna vid fotknölarna.

”Det här är en sådan jävla skitprodukt att jag får mardrömmar bara jag tänker på den”, säger han och fortsätter sedan med en skoningslös genomgång av innehållsförteckningen.

”Resveratrol! Det här är alltså skalet av röda druvor. Om du ska få någon effekt så måste du äta två gram om dagen. Det är alltså 20 sådana här tabletter om dagen... Gör gärna det.”

Se sågningen här

Sugen på mer? Här är en sammanställning av de populäraste Youtube-klippen i Svergie 2016. Håll tillgodo!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 00:32