McDonalds 10 största misslyckanden

Även framgångsrika företag har gjort sina tabbar. Man måste våga chansa lite och det kommer förstås med sina risker. Ibland, tyvärr, som hummerfyllda risker på en snabbmatskedja.

Jonas Strandberg | Foto: McDonalds  |  Publicerad 2022-10-04 16:36  |  Lästid: 3 minuter

McDonalds har sina klassiker som smakar exakt likadant över hela världen. Snabbmatsvärldens comfort food. De har sin El Maco, som nästan alltid är tillbako. Det var dock längesedan vi såg en riktigt sjuk satsning från gyllene måsens sida. Det finns en mycket enkel förklaring. De har testat allt det sjuka och ja. Ingenting, absolut ingenting har riktigt fungerat.

1. McHotDog

Det är svårt att säga exakt varför, men det känns ju lite, lite äckligt att gå till McDonalds och köpa en varmkorv. Den har kommit och gått ett par gånger från mitten av 90-talet, men alltid försvunnit igen ett par år innan nästa korta återkomst. Helt utan publik är McDonalds korv dock inte. Tydligen är produkten ganska stor i Japan.

2. McSpaghetti

“Älskling ska vi äta lite god spaghetti med tomatsås ikväll?

“Gärna, jag går till McDonalds och köper två plusmenyer.”

“Jag har slutat älska dig.”

Helt utan publik är McDonalds spaghetti dock inte. Tydligen är produkten ganska stor i Filippinerna.

3. McAfrika

Exklusivt släpp i Danmark och Norge, synkroniserat med en stor, väldokumenterad svältkatastrof i södra Afrika. I Sverige fick vi några år tidigare den snarlika McMarocko.

4. McStuffins

Bröd med någon sorts röra skapad för att imitera den omåttligt populära produkten Hot Pocket. McStuffins togs dock bort från menyn efter kort tid på grund av “bristande intresse”.

5. Hula Burger

Skapad för att tillfredställa den stora katolska befolkningen, då katoliker gärna avstår kött på fredagar. Vad de inte avstår på fredagar? Ananas! Så kanske Ray Croc tänkte när han lanserade Hula Burger som är en tjock skiva ananas med en ostskiva på, mellan två brödskivor. Varför produkten misslyckades är än idag fullständigt okänt.

6. Arch Deluxe

Skapad för att tilltala en vuxnare publik och hur fångar man bäst den vuxna publiken? Man gör reklamfilmer där unga människor ser burgaren och äcklas. Eller? Hallå? Var gick du, Arch Deluxe?

7. McLobster

Precis som med McHotDog känns det på något sätt lite avigt att McDonalds ska handskas med skaldjur. Det tyckte förmodligen publiken också. Helt utan publik är McLobster dock inte. Tydligen dyker den upp någon vecka då och då, i delar av Kanada.

8. McDLT

Serverad i två frigolitlådor – den ena för att hålla burgaren varm och den andra för att hålla grönsakerna kalla. Ingen dum idé, men när allmänheten började bli allt mer uppmärksam på frigolits effekter på miljön (negativa, tydligen) så var McDLT en av de första produkterna att ryka.

9. Super Size

Mer ett koncept än en produkt. Alla hade kul med extra stora portioner ända tills Morgan Spurlock skulle komma och göra sin granskande dokumentär Super Size Me, där han testade att äta på McDonalds flera gånger om dagen för att se vad effekterna på kroppen skulle bli (negativa, tydligen).

10. McPizza

Exakt vad det låter som – en pizza på McDonalds. Men gästerna på McDonalds har väldigt bråttom med att få in maten, eftersom alla som äter där har viktiga saker att göra senare på dagen. Så att vänta en kvart på en pizza var naturligtvis fullständigt apart.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2022-10-10 17:54