McDonalds brände 340 miljoner på gigantisk reklam – som ingen såg
Tänkte du lite extra mycket på McDonalds i tisdags? Troligen inte. Men tanken var att du skulle det – den 24 mars lanserade hamburgerkedjan kampanjen I’m Lovin’ It 24, med olika påkostade gratisevent i 24 länder samtidigt. I Sverige lanserade McDonalds en kollektion av Big Mac-kläder i samarbete med svenska skidlandslaget.
New York Magazine dömer ut kampanjen som en ”riktig flopp” och föreslår att snabbmatskedjan borde ha delat ut 50 dollar till samtliga anställda istället för att ”slösa pengar på en extravagant, lättsinnig kampanj”. Enligt en expert på marknadsföring som Buzzfeed News pratade med kostade kalaset mellan 30 och 40 miljoner dollar, runt 340 miljoner kronor.
Och McDonalds Twitterkonto skvallrar också om att detta kanske inte är tidernas mest framgångsrika projekt. McDonalds har 2,8 miljoner följare – ändå lyckades bilden på skidlandslaget i hamburgerkläder i skrivande stund inte skrapa ihop mer än 54 retweets. Övriga event ser ut att ha gått samma väg. Ett jättestort bollhav i Sydney fick 39 retweets, en bild på en lite folkmassa som bildade en Big Mac i Dubai fick 95 retweets.
Big Mac-kollektionen då? Ja, det är högst tveksamt om detta är något vi skulle vilja ta på oss med hedern i behåll.
Om du ändå tycker det är en bra idé att klä dig i plagg med snabbmatsmotiv – lämna för guds skull din hund utanför.
* * *
Läs mer!
Den här halloumiburgaren kommer få dig att sluta längta efter kött