Du blir förmodligen lurad på mellandagsrean – många smyghöjer priserna

Mellandagsrean ska vara den period då vi kan handla saker till årets bästa priser, men vissa butiker passar på att höja priserna i hopp om att lura sina kunder.

När vi reahandlar är det lätt att stirra sig blind på de röda prislapparna. Det vet så klart handlarna, som i vissa fall passar på att höja sina priser men ändå märka dem med röda prislappar. Det visar en stor jämförelse från sajten Prisjakt.
I snitt stiger ungefär 30 procent av våra mest eftertraktade varor i pris under mellandagsrean, visar statistiken. Dessutom är den genomsnittliga prisnedgången ynka 14 procent, vilket är långt ifrån löftena om superklipp vi matas med.
– Som konsument bör man veta att varje butik utgår i sin prissättning från sig själva. Bara för att en produkt reas ut betyder det inte att produkten inte var billigare i en annan butik för en vecka sedan, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt, till Expressen.
Han menar att de sänkta priserna ofta har jämförts med påstådda priser som kan vara både påhittade eller föråldrade. Du gör alltså bäst i att alltid ta en extra koll för att kontrollera vad en vara kostar i andra butiker. Och i många fall är det faktiskt ännu billigare i början av nästa år, särskilt mobiler och tv-apparater.
Så här mycket sänktes priserna under förra årets mellandagsrea – och så många varor var billigare i februari efter rean.
PC-datorer
Gick ner i snitt 27 procent
45 procent gick ner i pris i februari efter rean
Löparskor
Gick ner i snitt 18 procent
20 procent gick ner i pris i februari efter rean
PS4
Gick ner i snitt 19 procent
44 procent gick ner i pris i februari efter rean
Mobiltelefoner
Gick ner i snitt 15 procent
38 procent gick ner i pris i februari efter rean
Jackor
Gick ner i snitt 20 procent
41 procent gick ner i pris i februari efter rean
Portabla högtalare
Gick ner i snitt 12 procent
32 procent gick ner i pris i februari efter rean
Hörlurar
Gick ner i snitt 14 procent
38 procent gick ner i pris i februari efter rean
TV-apparater
Gick ner i snitt 11 procent
23 procent gick ner i pris i februari efter rean
Parfym
Gick ner i snitt 12 procent
26 procent gick ner i pris i februari efter rean
Källa: Prisjakt. Siffrorna är baserade på de 10 000 mest populära produkterna hos Prisjakt, mellandagsrean den 27/12 2016 jämfört med den 25/2 2017.