Skip to content

Du blir förmodligen lurad på mellandagsrean – många smyghöjer priserna

Joel Linde

Mellandagsrean ska vara den period då vi kan handla saker till årets bästa priser, men vissa butiker passar på att höja priserna i hopp om att lura sina kunder.

När vi reahandlar är det lätt att stirra sig blind på de röda prislapparna. Det vet så klart handlarna, som i vissa fall passar på att höja sina priser men ändå märka dem med röda prislappar. Det visar en stor jämförelse från sajten Prisjakt.

I snitt stiger ungefär 30 procent av våra mest eftertraktade varor i pris under mellandagsrean, visar statistiken. Dessutom är den genomsnittliga prisnedgången ynka 14 procent, vilket är långt ifrån löftena om superklipp vi matas med.

– Som konsument bör man veta att varje butik utgår i sin prissättning från sig själva. Bara för att en produkt reas ut betyder det inte att produkten inte var billigare i en annan butik för en vecka sedan, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt, till Expressen.

Han menar att de sänkta priserna ofta har jämförts med påstådda priser som kan vara både påhittade eller föråldrade. Du gör alltså bäst i att alltid ta en extra koll för att kontrollera vad en vara kostar i andra butiker. Och i många fall är det faktiskt ännu billigare i början av nästa år, särskilt mobiler och tv-apparater.

Så här mycket sänktes priserna under förra årets mellandagsrea – och så många varor var billigare i februari efter rean.

PC-datorer

Gick ner i snitt 27 procent

45 procent gick ner i pris i februari efter rean

Löparskor

Gick ner i snitt 18 procent

20 procent gick ner i pris i februari efter rean

PS4

Gick ner i snitt 19 procent

44 procent gick ner i pris i februari efter rean

Mobiltelefoner

Gick ner i snitt 15 procent

38 procent gick ner i pris i februari efter rean

Jackor

Gick ner i snitt 20 procent

41 procent gick ner i pris i februari efter rean

Portabla högtalare

Gick ner i snitt 12 procent

32 procent gick ner i pris i februari efter rean

Hörlurar

Gick ner i snitt 14 procent

38 procent gick ner i pris i februari efter rean

TV-apparater

Gick ner i snitt 11 procent

23 procent gick ner i pris i februari efter rean

Parfym

Gick ner i snitt 12 procent

26 procent gick ner i pris i februari efter rean

Källa: Prisjakt. Siffrorna är baserade på de 10 000 mest populära produkterna hos Prisjakt, mellandagsrean den 27/12 2016 jämfört med den 25/2 2017.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.