Annons

”Notan efter krocken hamnar på 1 800 kronor, tack Sverige”

Cafés chefredaktör Jonas Terning var med om en bilolycka i helgen. ”30-40 procent av dem som hjälpte mig hör till kategorin icke-önskvärda enligt några av det här landets mer korttänkta människor”, skriver han i ett tack till Sverige.

Jonas Terning

jonas

Cafés chefredaktör Jonas Terning.

Vi på Café ägs ju av Aller Media, och på kontoret på Humlegårdsgatan i Stockholm och vårt nya på Östergatan i Malmö är det extra uppåt nu. Aller medias nätverk av sajter har nämligen sex veckor i rad nått flest unika webbläsare inom svensk populärpress. Ett trendbrott som firats ordentligt. Man kan tycka vad man vill om det, men personligen tycker jag tävlingsmomentet – Aller Media vs Bonnier Tidskrifter vs Egmont Publishing – är barnsligt kul. Heja oss!

***

Jag och familjen var med om en bilolycka i helgen när vi blev påkörda bakifrån i en bilkö av en bil som inte förstod att det var en bilkö. Fru och barn klarade sig helskinnade, men min panna fick lära sig den hårda vägen att airbags inte utlöses om du blir påkörd bakifrån. Det var tråkiga nyheter, men samtidigt fick jag goda nyheter: Sverige fungerar. Ryktet om dess död är otroligt överdrivet.

Annons
Gilla Cafe.se på Facebook

När man som jag ansågs vara prio 1 i akutvårdssystemet (befarade skall- och nackskador) gick det undan. Från krasch och uppklippt biltak till röntgen och 11 stygn på Södersjukhuset i Stockholm tog det dryga 2,5 timme. Fakturan för två vuxna och två barn – inklusive två brandbilar, två ambulanser, två polisbilar, en bärgningsbil, två läkarlag, ett dygn på sjukhus och en massa röntgenplåtar  – verkar hamna på 1 800 kronor. Skulle därtill gissa att 30-40 procent av dem som hjälpte mig hör till kategorin icke-önskvärda enligt några av det här landets mer korttänkta människor. Tack Sverige, för att du fungerar så bra.

***

”Where have you gone Angelina Jolie?”

Talande rubrik på New York Times reportage om kändisarna som försvunnit från modevisningarnas front row. Smart grepp, på en välbevakad bänkrad. Perspektivet är amerikanskt i allmänhet och fokuserar på New York i synnerhet men kontentan är att de traditionella kändisarnas dragningskraft – och därmed marknadsföringsvärde – på modevisningarna har falnat. En naturlig följd av att kändisskapet som sådant förändrats drastiskt de senaste åren. Influencers, reality-stjärnor, kända-för-att-vara-kända-kändisar (och deras barn) må ha många följare i sociala medier, men det betyder inte att de är rätt enligt modeindustrin. Eller som en Hollywood-publicisist säger i reportaget: ”Those girls may be lovely, but they’re not fashion”.

Nåväl. Globaliseringen har ju skapat en gemensam världsmarknad med följande vinnaren-tar-allt-kultur. Tror nog att för vinnarna, de absolut största kändisarna, kommer det alltid finnas plats på front row. Tommy Hilfiger lär ha ökat sin e-handelsförsäljning med 900% efter att de kontrakterat Gigi Hadid. Tar du med dig den typen av intäkter kommer du alltid in.

***

Bilen hamnade på skroten, och med det hamnade jag i en djungel. För ungefär så känns det när man ska köpa bil utan att vara bilintresserad.

***

Aproprå modeveckor och journalistik. Business of fashion har en ögonöppnande krass artikel kring Stockholm och Köpenhamns modeveckor och utmaningarna de står inför.

***

Att hitta rätt omslagsnamn till Café hör till redaktionens roligaste – och svåraste – diskussioner. Men den här våren har vi ett extra bekvämt problem. Det är för många kända svenska personligheter som är aktuella med för spännande grejer för att vi ska få plats med dem allihop på omslagen i april, maj och juni. Ett lyxproblem, men det är ju också ett problem.

***

”Greetings from London, England.” Så inledde världens lyxigaste biltillverkare Rolls-Royce ett mejl till mig i veckan. Vi är normalt väldigt restriktiva i att lägga tid på alla de typer av tester och upplevelser vi blir erbjudna, finns det inget innehåll som är värt något för er som läser struntar vi i det. Men sen kläckte Cafés digitala redaktörer Olle Arnell och Markus Thunberg en idé vi vill göra i just en Rolls-Royce som kan bli riktigt rolig. Återstår bara att se om de artiga engelsmännen håller med.

***

Rolls-Royce förresten. Tror ni en sådan är barnvänlig?

***

Fler krönikor av Jonas Terning

”Så ligger medierna i skyttegravskrig med Donald Trump”

”Det kan vara jobbigt att heta Snorre från allra första början”

Annons

Dela (483)
Tweeta

Annons


Laddar