Hoppa till innehåll

Nu blir det restaurangvagn på SJ:s Tysklandståg

Per J Andersson

Tar du SJ:s Euronight-tåg till Berlin får nöja dig med en liten kiosk för att få något att enkelt att äta eller dricka. Men snart kan du bänka dig i en riktig restaurangvagn på Tysklandsresan med SJ.

Mellan Stockholm och Berlin går det sedan en tid tillbaka två konkurrerande nattåg. Sedan länge trafikerar Snälltåget sträckan – och sedan hösten 2022 även SJ. Men medan Snälltåget har kunnat erbjuda en restaurangvagn med bordsservering och varm mat som serveras på porslinstallrik med metallbestick och riktiga glas har SJ:s resenärer fått nöja sig med en liten kiosk i änden av i sovvagnarna med enbart plastförpackat – och utan bord och sittplatser. Det man inhandlat har man helt sonika fått ta med sig tillbaka till sin kupé.

Snälltåget använder inte engånsgmaterial, utan serverar på porslin och i riktiga glas. Bilden från Krogen, som tågbolaget kallar sina restaurangvagnar. Foto: Snälltåget

SJ skärper sig

Men nu har SJ skärpt sig. I början av juni satte man in en bistro med sittplatser på den svenska delen av Berlin-resan, alltså mellan Stockholm och Malmö. Och i oktober är det dags för koppla på den första av tre ombyggda restaurangvagnar som ska gå hela vägen mellan den svenska och den tyska huvudstaden.

Då blir det med andra ord möjligt för resenärerna att, precis som hos Snälltåget, kunna äta både middag och frukost ombord utan att behöva krångla sig tillbaka till sovkupén med det man köpt.

På SJ:s nattåg till Tyskland har du fram till nu fått inhandla fika i en kiosk för att därefter ta med dig det du köpt till din egen kupé. Foto: SJ

Renoverar gamla vagnar

Men man satsar knappast på nytillverkade vagnar. Det är istället tre bättre begagnade tyska restaurangvagnarna från början av åttiotalet som SJ köpt in. Just nu byggs de om och fräschas upp i Tyskland.

De flesta nattågsresenärerna till Tyskland åker dock inte hela vägen till Berlin, utan kliver av i Hamburg. Vilket förstås hänger samman med stadens roll som nav för tågen i norra Europa. Det är ju härifrån man smidigast byter för fortsatt färd söderut mot Frankrike, Schweiz och Österrike.

Långdistanstågen söderut från Hamburg handlar framförallt om Deutsche Bahns snabba ICE-tåg – som i regel har restaurangvagn med bordsservering – och österrikiska ÖBB – vars nattåg (Nightjet) oftast saknar restaurangvagn, men där frukost i gengäld ingår och serveras i sovkupén av tågvärden.

Artikeln publicerades ursprungligen på Cafés syskonsida Vagabond.

Credits
Foto: Snälltåget

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.