Hoppa till innehåll

Ny designkondom ska göra kådisen rumsren

Premiumkondomen Esme fyller hål på marknaden.

Det liggs friskt ute i stugorna i landet och kondomanvändningen i Sverige är högre än på länge – både hos unga och äldre. Ett stilrent kondomalternativ för ”den medvetne användaren” har dock länge lyst med sin frånvaro. Tills nu.

Entreprenörerna Amanda Wolf och Hugo Sandberg såg ett hål på marknaden för kondomer i Sverige. Nu lanserar de Esme – ett modernt intimvarumärke med fokus på hållbarhet, kvalitet och design.

– Kondomer har sett likadana ut i alla år. Vi ville ta fram ett designkoncept och en produkt som man inte känner att man vill gömma undan. Designen är gjord för att passa lika bra i handväskan som i badrumsskåpet, säger Amanda Wolf.

Esme-grundarna Amanda Wolf och Hugo Sandberg.

Esmes produkter är helt fria från skadliga kemikalier för att hålla intimhälsan på topp. Kondomerna är gjorda av naturlatex och glidmedlet är allergivänligt med en neutral doft. Även hållbarheten är prioriterad – i dubbel bemärkelse. Esmem arbetar med leverantörer som stödjer hållbar jordbruksproduktion, rättvisa löner och arbetsvillkor i alla led.

– För oss är det oerhört viktigt att produktionen av naturlatex sker i hållbara system för både miljö och människor, säger Amanda Wolf.

Kondomerna säljs via egna hemsidan esmecompany.com och kostar 60 kr för ett 3-pack.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.