Hoppa till innehåll

Padelsporten får nytt svenskt modevarumärke – men förtjänar den det?

tre padelspelare
Kristofer Steneberg

Ett nytt modevarumärke har dykt upp på padelbanorna. Det är det svenska Twotwo som kommer med en mindre kollektion padelkläder, rackets och bollar – för stilrena och medvetna padelfantaster.

Sporten som svenskar älskar att hata, kanske för att den lockar välbetalda mellanchefer – oftast män –  att röra sig lagom mycket på en plexiglasad gräsplan. En slags låtsastennis, men väldigt rolig och oftast skonsam mot 45-åriga hälsenor.

Explosionen i populariteten märks tydligt i hallarna. I Stockholm och Göteborg är det i princip omöjligt att få en padeltid inom en vecka om man inte vill spela 23:30 eller strax innan soluppgång.

När det gäller utrustning har utvecklingen inte gått lika snabbt framåt. Därför har svenska modeföretaget Twotwo tagit fram en mindre kollektion plagg och utrustning för den medvetna spelaren. Kollektionen definieras av rena linjer, moderna färger och att det är helt skräddarsytt för sporten.

Vi ställde några snabba frågor till Sofie Stenmark, en av grundarna:

Padel – mellanchefernas sport – förtjänar den verkligen ett modevarumärke?

”Förtjänar? Nej. Behöver? Ja”

Kan vi enas om att padelvärlden är ganska oestetisk hittills?

”Ja, det kan vi. Det mesta ser ut som energidrycksvarumärken för 14-åriga dudes eller LAN-fest på 90-talet”

Padel har utvecklats snabbt de senaste tre åren men hur kommer det att se ut om ytterligare tre år? 

”En stabilisering på hög nivå i Sverige, några nedlagda hallar i överetablerade padelstäder, en och annan privat padelbana ombyggd till växthus kanske och en enorm tillväxt i andra Europeiska länder”.

Varför är padel lätt att hata för den som inte spelat men lätt att älska för den som spelat en gång? 

”Lätt att hata för att det är förknippat med ovan nämnda mellanchefer och lätt att älska för att det är enkelt, socialt och orimligt kul”

Är det inte svårt att slå sig in i tillverkning av själva padelracket när det finns så många etablerade varumärken?

”Jo, men vi har satt ihop ett överjävligt team av produkt- och produktionsfolk som hjälpt oss göra något som de etablerade varumärkena inte kan.”

När finns kollektionen att köpa? 

”Vi har just lanserat en pre-order-kampanj av racket och bollar på vår sajt ”, säger Sofie Stenmark.

Kollektionen från Twotwo kan du kika närmare på här.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.