Så ska Volvo göra framtidens bilar till världens säkraste

En Volvo XC60 framförd på en landsväg.

”Ingen ska behöva dö eller bli allvarligt skadad i en ny Volvo”, lyder Volvos vision. En vision Volvo tar på allvar. Med en rad funktioner och åtgärder runt hörnet ska man öka säkerheten i Volvos bilar – och undvika krockar över huvud taget.

Advertisement

Det är svårt att tänka sig att det bara för drygt 60 år sedan inte fanns säkerhetsbälten i bilar. 1959 introducerade Volvo trepunktsbältet i en Volvo Amazon. Elva år senare var säkerhetsbältet ett krav i större delar av bilvärlden. Volvo och dess säkerhetsingenjör Nils Bohlin hade revolutionerat säkerheten inom bilar med hjälp av bilbältet, och det uppskattas i dag att innovationen har räddat mer än en miljon människoliv. Volvo har sedan dess varit världsledande inom bilsäkerhet – en position man ämnar behålla även i framtiden. Café åkte till Torslanda utanför Göteborg för att ta reda på hur Volvo jobbar för att ytterligare miljoner liv ska räddas – och framtidens bilolyckor undvikas. 

– Nästa steg är ju att se till att vi inte krockar alls, säger Mikael Ljung Aust samtidigt som han blickar ut över Volvos krocktestlabb, hjärtat i den svenska biltillverkarens 7 000 kvadratmeter enorma säkerhetscenter.

Inga krockar över huvud taget låter som en modig, nästan på gränsen till orealistisk vision. Men placerar man ett förstoringsglas över Volvos säkerhetsarbete med nutida och framtida funktioner så inser man att visionen trots allt inte låter helt omöjlig.

Mer än 400 bilar. Så många nya Volv­omodeller krockas varje år i Volvos storskaliga krocktestlabb i jakten på framtidens säkraste bilar.

Med introduktionen av den revolutionerande automatbromsfunktionen City Safety för över tio år sedan tog Volvo ett stort steg mot dagens säkra bilar. Nu är hovleverantören av vad som ofta refereras till som världens säkraste bilar redo att göra nya generationens Volvobilar ännu säkrare.

De två mest spännande nyheterna är Volvos teknik för självkörande fordon, den potentiellt mest livräddande teknologin i historien, och kameror och sensorer som läser av förarens tillstånd. Med hjälp av avancerade algoritmer och lika avancerad bilddatautläsning ska kamerorna hjälpa till att avläsa förarens skick. Allt, såklart, i säkerhetens tecken för att undvika att föraren tar ett dåligt beslut som i värsta fall kan sluta i en allvarlig olycka.

– Vi vill upptäcka när folk kör bil mycket sämre än vad de brukar. Det är det som är grejen. Om det beror på att du är trött, att du är full, har tagit droger eller om du varit på begravning spelar ingen roll. Från vårt perspektiv är det enda vi är ute efter om du kör på ett sätt så att risknivån gått upp, säger Mikael Ljung Aust.

Från med 2020 sänker Volvo max­hastigheten i sina nya bilar till 180 kilometer i timmen. Syftet med att begränsa toppfarten är att få i gång en dialog  om hastighet, beteende på vägar och vilket ansvar som ligger på individen såväl som biltillverkaren. Volvo ser det som en viktig pusselbit i att åstadkomma en säkrare trafikmiljö än vad vi har i dag.

Långsam reaktionstid, slutna ögon vinglande på vägen och försämrad styrförmåga är några beteenden kameran reagerar på. Åtgärder ska ske stegvis, där en tidig indikation om att föraren inte är i sitt normala tillstånd till exempel skulle innebära att körfältsassistansen aktiveras. Nästa steg skulle kunna bestå av ljudvarningar – och i absolut värsta, eller ur ett säkerhetsperspektiv bästa, fall stannas bilen. Även om funktionen i sig är av ren säkerhetsförhöjande karaktär finns det en utmaning i att tekniken inte blir en backseat driver av det mer enerverande slaget.

– Det ska både funka och verka rimligt, det är jätteviktigt när det interageras med den som sitter bakom ratten. Den pedagogiska utmaningen är att säga till folk att ”nu är du inte på topp” och de säger tack efteråt. Och oftast är det good enough, men man vill kunna plocka den gången du är på väg hem från begravningen och inte riktigt är dig själv.

Tillsammans med Volvos självkörandeteknik Luminar LiDAR rullas de aktiva kamerorna ut från och med nästa generations Volvobilar 2021.

– Det är nästa stora grej, tror jag, både att få en tydligare bild av omvärlden med Luminar LiDAR, men även att få en tydligare bild av invärlden, så att säga. De går hand i hand.

Säkerheten i framtidens Volvobilar

Hastighetstak

Från och med 2020 går det inte att köra Volvos nya bilar fortare än 180 kilometer i timmen.  

Aktiva kameror

Med hjälp av avancerade kameror och sensorer läser man av om föraren har en dålig dag, beter sig distraherat, är påverkad eller håller på att somna. Om kamerorna upptäcker avvikande mönster varnar den föraren och vidtar åtgärder enligt en stegtrappa.

Självkörande teknologi

Med hjälp av LiDAR-teknologin, som förenklat målar upp världen som en 3D-bild, kommer bilen att kunna se och varna för potentiella faror 250 meter framåt i körsträckan.

Care Key

Från 2021 kommer det tidigare tillvalet Care Key att ingå i Volvos bilar. Funktionen begränsar topphastigheten när du exempelvis lånar ut bilen till din fartsugna 18-åring som nyss tagit körkort.  

Körfältsassistans

Funktionen som smidigt och säkert hjälper till att hålla bilen inom det egna körfältet finns redan i dagens nya Volvobilar.

Läs mer om Volvos självkörande bilar här!

Dela på Facebook
Tweeta