Hoppa till innehåll

Polestar 1 slutar tillverkas – Café tar en sista tur med det svenska skrytbygget

Polestar 1
Kristofer Steneberg

Sveriges vackraste bil går i graven. Café tar en tur med Polestar 1 – ett stycke svensk fordonshistoria – och har sällan sett så många tummar upp från stadens trottoarer. Den kom, den sågs och den var svindyr. I november rullar den sista ut ur fabriken i Chengdu.

1961 var ett händelserikt år i Sverige. Vi fick P-piller, bingo, Vasabärgning och papptallrikar. Monica Zetterlund sjöng Sakta vi gå genom stan och Ingmar Bergmans film Såsom i en spegel fick Oscar för bästa utländska film. Dessutom lanserades bilen som fick miljoner svenskar att drömma om en ljus framtid. Volvos skulpterade juvel P1800. 

Nu ska vi inte gå in för mycket på Volvos claim to fame sportbil som ägde 1960-talet – men efter att svenska kungen fått ett eget exemplar och bolaget produktplacerade modellen i filmen Helgonet blev bilen en ikon.

Roger Moore som Simon Templar, bakom ratten i en Volvo P1800. Foto: Getty Images

Vi snabbspolar till 2013 och Tokyo Motor Show, där Volvo visade upp konceptbilen ”Volvo Concept Coupe” bredvid en P1800. Historia och framtid. En modernt tolkad legend, ritad av Thomas Ingenlath. Pluginhybrid med elmotor på bakhjulen och bensindrivet för framhjulen. 

Efter ett par år stod det klart att bilen inte passade in i Volvos portfölj. Med sin höga kvalitet, toppdrivlina och kolfiberkaross drog priset iväg. Den skulle kosta en miljon kronor mer än en motsvarande S90 T8 twin engine inscription recharge. 2017, när Polestar blev ett eget separat märke utanför Volvo, tog Thomas Ingenlath vd-posten. Polestar 1 presenterades och de första leveranserna till kunder gjordes två år senare.

Foto: Volvo/Polestar

Det är något väldigt speciellt med Göteborgsskapade Polestar 1. Vi svenskar gillar ju både kompromisser och konsensus. Efter ett par dagar i bilen runt Mälardalen är det tydligt att den här bilen är inte frukten av anpassningar. 

”Den är så fin, man blir glad – men vad kostar den?” är en fråga jag får om bilen och det är väl lika bra vi dammar av den här brännande frågan på en gång: Den kostar 1,7 miljoner kronor innan extrautrustning. Formmässigt är det svårt att skilja Polestar 1 från den konceptbil som presenterades för åtta år sedan. En GT-form med tydliga släktdrag till Volvo. Klassiskt vacker med nedtonade aggressiva drag. Som en blandning mellan en fjällräv och isbjörn. Men inbitna biltestare var inte helt nöjda. Prislappen i kombination med vibb av Volvo-massproduktion var den största invändningen.  

”Det här kan vara den konstigaste bilen ever”, sa Cafés syskontidning Auto Motor & Sport när de testade bilen för första gången. 

Loggan är i samma färg som karossen, säkerhetsbältena i orange ton. Mer skinn, bättre sömmar, kolfiber överallt, underbart glastak, perfekt formad bakre vinge och ett stort antal andra snygga detaljer. Mest framträdande är kanske de synliga kraftledningarna i bagageluckan. Bakom en glasruta syns elkraften på samma sätt som du kan se en blottad V8 bakom glasskiva i flera av Ferraris modeller. 

Foto: Volvo/Polestar

Förarmiljön påminner inte så lite om en ny Volvo. Här kan åsikterna gå isär. Enkelt, rent och genomtänkt eller tråkigt och basic? Det finns fyra körlägen; pure, hybrid, awd eller power. Att byta mellan eldrift och bensin går utan att föraren märker något. Att köra i läge pure är underbart eftersom bilen är tillräckligt rapp utan att sluka bränsle. Tyvärr tickar de utlovade 124 km raskt nedåt och är en liten källa till stress. Hemma tar det lång tid att ladda och min förlängningssladd visade sig dessvärre inte hålla måttet för laddning en hel natt. 

I november räknar bolaget med att den sista Polestar 1 rullar ut ur fabriken i Chengdu och då har det producerats 1 500 exemplar som skeppats runtom i världen. Det är oklart hur många som kommit till Sverige men räkna med att antalet är långt under 100. Och att bilen är unik är kanske det som lyfter Polestar 1 till sin höga nivå. För samma pris kan du få flera galna fordon och samtidigt ha pengar över men för den som har pengar över, älskar det svenska arvet och verkligen vill vara ensam i sitt slag – då är Polestar 1 en drömbil att ställa in i det välstädade multigaraget.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.