Annons
Annons

Så får du mer gjort på jobbet – här är 12 smartaste knepen

Bland det värsta som finns både på jobbet och hemma är när tiden bara försvinner och inget blir gjort. Man också tröttnar snabbt på kollegor, vänner eller familj som inte gör det de ska utan verkar mer intresserade av hur många lajks de får på Instagram. Styr upp tillvaron på kontoret och andra ställen genom att använda dessa enkla knep. Det behöver inte vara så svårt och alla kommer att bli imponerade av hur effektiva ni är när de här tipsen sitter.

Tobias Skagerström

barack

1. Städa skrivbordet

Lite kaos kan sägas hjälpa kreativiteten för vissa, men att ständigt behöva leta efter en penna eller något annat på skrivbordet är inte effektivt. Ha istället ordning och reda på dina saker så fokuserar du lättare.

Annons

 

2. Lägg tid på det viktigaste

Oavsett hur mycket du har att göra och hur många olika bollar du har i luften så är det viktigt att du lägger 90 minuter – cirka 20 procent av en 8 timmars arbetsdag – på de mest viktiga uppgifterna. Den här tiden kan bli det som för ditt arbete framåt i rätt riktning istället för att fokusera på mer basala uppdragen.

 

3. Stäng av mobilen

Det kanske känns som om du inte bryr dig om din telefon eftersom du inte tittar på den, men den kan ändå ta mycket av dina tankar. Stäng därför av iPhonen och fokusera enklare på det du ska göra.

 

4. Arbeta med det du kan

Det här kan låta ganska självklart men tåls att tänka på. Människor är mer effektiva på uppgifter som kommer naturligt för de och som de är duktiga och kan mycket om. Försök därför att utnyttja dina styrkor och ta inte på dig för många uppgifter som du inte vill göra egentligen. Vem vet, det du hatar att göra kanske någon annan älskar.

 

5. Ha smartare möten

Ibland känns det som att en hel arbetsdag försvinner i möten som egentligen inte ger någonting alls. Det finns vissa regler som kan förbättra möten för alla inblandade: ha en plan för vad du vill uppnå med mötet, prata inte om oväsentliga saker som inte hör till mötet och rör er varje 30-45 minut för att få ny energi.

 

6. Sov på jobbet

Forskare på Michigans universitet har kommit fram till att ta en liten tupplur på dagen på jobbet kan förbättra produktiviteten, motverka impulsbeteende och hjälpa dig mot frustration. Det kan dock vara svårt att övertyga din chef om detta…

 

7. Ta bort saker som stör arbetet

Här är fem saker som kan störa din uppmärksamhet och sänka effektiviteten enligt en undersökning av CareerBuilder:

1. Mobiler/sms.
2. Internet.
3. Skvaller.
4. Sociala medier.
5. Mejl.

 

8. Sov bättre

Det är ingen hemlighet att effektivitet börjar med en god natts sömn. Det kan vara lika dåligt att sova för lite som för mycket. Enligt en undersökning från ett finskt hälsoinstitut ska 7,76 timmar av sömn fungera bäst.

 

9. Utnyttja solen

En studie gjord av Kalifornias energikommission visade att personer som sitter nära ett fönster presterade bättre och att solljus hjälper människor att arbeta snabbare.

 

10. Klaga

Klaga på det som upprör dig, men framför dina synpunkter på rätt sätt. Fokusera på lösningar och inte på problemet så blir allas arbetstillvaro lättare.

 

11. Träna

Träning är inte bara bra för hälsan utan hjälper dig även på jobbet. Du behöver inte bli ett träningsfreak utan forskare på ett universitet i Nya Zeeland kom fram till att en 20 minuters joggingtur hjälpte deras råttor att lösa problem snabbare och effektivare.

 

12. Jobba mindre

Det här kan faktiskt hjälpa effektiviteten på kontoret genom att arbeta färre timmar. En undersökning från förra året av professorn John Pencavel på Stanford visade att människor som jobbade 70 i timmar veckan hade samma produktivitet som personer som var 56 timmar på sitt jobb.

 

Källa: Fast Company.

Foto: All Over Press.

Annons

Dela (24)
Tweeta



Laddar