Så filmades ”1917” för att se ut som en enda lång tagning

Scen från filmen 1917.

Bondregissören Sam Mendes Oscarsnominerade film om första världskriget är lika visuellt imponerande som den är fantastiskt bra.

Lukas Nordén | Foto: Universal Pictures  |  Publicerad 2020-01-29 11:13  |  Lästid: 2 minuter

Den väldigt hajpade krigsfilmen 1917, som skildrar de hektiska striderna under första världskriget, har äntligen svensk biopremiär på fredag 31 januari. I filmen, som har fått 10 Oscarsnomineringar bland annat för det mest prestigefyllda priset Bästa film, skildras två soldaters på ett till synes omöjligt uppdrag.

De unga huvudkaraktärerna William Schofield (George MacKay) och Tom Blake (Dean-Charles Chapman) ska leverera ett meddelande för att stoppa en potentiell attack mot hundratals brittiska soldater. Regissören av 1917 är välkända Sam Mendes som bland annat regisserat den kanske bästa James Bond-filmen på 2000-talet, Skyfall samt vunnit en Oscar för bästa regi av klassikern American Beauty.

Vad som får 1917 att stå ut i mängden från de flesta filmer i allmänhet och krigsfilmer i synnerhet är att det ser ut som att hela filmen är en enda lång tagning. För att lyckas med illusionen har produktionen använt olika strategier och knep, som perfekt tajming och ett annorlunda sätt att filma.

För att realisera sin vision anlitade Mendes filmfotografen och Skyfall-kollegan Roger Deakins, som bland annat har 15 Oscarsnomineringar på cv:t och en Oscar för Bästa foto med Blade Runner 2049. Resultatet är onekligen spektakulärt och alla Oscarsnomineringar har 1917 gjort sig förtjänt av.

Men hur lyckades Mendes och Deakins med ambitionen om att ”lura” tittaren att få filmen att se ut som en enda lång tagning?

I filmen ska huvudkaraktärerna ta sig från punkt A till punkt B – och för att gestalta deras resa rör sig aldrig kamerorna bakåt i filmen. Genom att använda sig av 360-kameror kunde filmteamet alltid följa karaktärerna framåt under långa tagningar, utan att använda sig av tydliga klippbilder. När klippbilder väl användes var det för att ett objekt blockerade kameran, eller när karaktärerna går igenom en mörk tunnel. Smart.

För att följa karaktärernas resa, oavsett terräng, användes kameror som var placerade på kranar, drönare, bilar och motorcyklar. De användes ofta samtidigt i samma scen, men för olika segment, vilket i kombination bidrar till känslan av att det är en tagning.

De väldigt långa tagningarna krävde flera månader av förberedelser. Om en scen varade i sex minuter så krävdes det också att inspelningsplatsen var tillräckligt stor för att kameran alltid kunde röra sig framåt, utan att komma till änden av inspelningsplatsen. För att sedan stärka illusionen om att filmen är en enda lång tagning används aldrig samma inspelningsplats två gånger.

För att ytterligare stärka autenticiteten i filmen förberedde man sig dessutom genom att gräva en 1,6 kilometer lång skyttegrav, där mycket av filmens handling utspelar sig. I videon nedan från Movie Insider förklaras djupgående alla tjuvknep som produktionen använde sig av för att få 1917 att se som, just det, en enda lång tagning.

1917 har svensk biopremiär fredagen 31 januari.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad för 14 hours sen