Hoppa till innehåll

Så satte Marlon Brando Levi’s 501 på modekartan

Marlon Brando

Café minns ögonblicken som blev popkulturhistoria.

Få, om något, plagg har en lika självklar plats i garderoben som världens mest kända jeansmodell – Levi’s 501. Det som började som ett funktionsplagg för amerikanska grovarbetare växte med åren till något mycket större: en symbol för attitydsfrisk tonårskultur och tidlös amerikansk stil.

Det kan Levi’s i mångt och mycket tacka Marlon Brando för. När den skandalomsusade skådespelaren dök upp på vita duken iklädd åtsittande t-shirt, slitna mc-boots, skinnjacka från Schott och ett par välingångna 501:or i 50-talsklassikern Vild ungdom – om två rivaliserande mc-gäng som terroriserar en amerikansk småstad efter att gängledaren Johnny Strabler (Brando) slängts i häktet – förändrades synen på blåjeans över en natt.

Marlon Brando i filmen Vild ungdom från 1953. Foto: Getty Images

Vad som tidigare hade avfärdats som workwear för arbetarklassen blev plötsligt hetaste ungdomsmode. När James Dean något år senare bar upp sina blåjeans med nonchalant självklarhet i tonårsklassikern Ung rebell – direkt inspirerad av Brandos bad boy-uniform – var succén ett faktum. Denimbyxan blev signaturplagget för en ung, rebellisk generation som trotsade auktoriteter och konventioner och bröt mot vuxenvärldens normer.

Hollwyood fortsatte att marknadsföra jeanskulturen med stor framgång, och på 1960-talet var blåjeansen så starkt förknippade med tonårstrots att de förbjöds på många skolor – vilket såklart bara gjorde jeansen än mer populära. På 70- och 80-talet växte Levi’s popularitet ytterligare och jeansmodellen blev snart ett globalt fenomen älskad av (bokstavligt talat) alla – från Steve Jobs till N.W.A.

En modeikon. Foto: Getty Images

Det spelade ingen roll om du var filmstjärna eller fabriksarbetare – de slitstarka och stilriktiga denimjeansen gick hem i alla läger. En popularitet som inte visar några som helst tecken på att avta, 70 år efter Brandos jeansdebut. Dagens produktplacerare hade knappast kunnat göra ett bättre jobb.


Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.