Tidigare i år la regeringen fram flera förslag om hårdare regler för tobaksfria nikotinprodukter som varumärken som ZYN, Volt och Velo (tidigare Lyft) valt att specialisera sig på. Det vita, tobaksfria, snuset har vuxit enormt i popularitet de senaste åren men har inte varit reglerat på samma sätt som traditionellt snus. Nu väntas dock skärpta regler för vitt snus.
Förslagen som regeringen la fram grundas på en utredning som beställdes 2020, med anledning av statistik som visat tydliga tecken på en ökad användning bland barn och unga. Att potentiellt skydda unga från nikotinprodukter med hjälp av hårdare lagar är tanken med de nya lagförslagen. Faktum är att tobaksfritt snus tidigare inte har haft en 18-årsgräns, vilket man lätt kan tro.
Regeringen har också haft synpunkter på paketeringen och marknadsföringen av tobaksfria produkter, som ofta kommer i färgglada dosor som tilltalar unga. Från de punkter man la fram i den nya regleringen har en ny lag trätt i kraft. I huvuddrag innebär den nya lagen för åldersgräns och reglering av försäljning och marknadsföring för tobaksfria nikotinprodukter.
Sedan 1 augusti gäller 18-årsgräns på tobaksfritt snus, detta eftersom produkterna innehåller nikotin som aktiverar hjärnans belöningscentrum och kan ha negativa effekter på din hälsa. I den nya regleringen för marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter och har man skärpt reglerna kring märkning av produkten – varje tobaksfri snusdosa ska nu ha en tydlig hälsovarning där konsumenten upplyses om nikotinets skadeverkningar. Vid marknadsföring av tobaksfria produkter mot konsumenter ska ”särskild måttfullhet iakttas” och får inte uppmana till bruk av nikotinprodukter. Marknadsföringen får heller inte riktas till personer under 25 år.