Hoppa till innehåll

Strandberg: ”De här människorna sköter sina jobb orimligt långsamt”

Livet är fullt av onödiga bromsklossar. Cafés Jonas Strandberg har noterat fyra yrkeskategorier som skapar alldeles för mycket onödig stress för sina medmänniskor.

Hotellreceptionister

Det är ett bra jobb, precis som alla yrken på listan, men också ett ganska okomplicerat jobb. Allt är ifyllt sedan tidigare så när gästen väl dyker upp på hotellet borde receptionistens jobb flyta på snabbt och smidigt. Ta personens namn, bocka av hen från en lista och räck över nyckeln. Ändå är det aldrig så enkelt. Det tas kopior på ID-handlingar. Reserveras kort. Det ska frågas vilken tid man vill äta sin frukost, det ska tas mailadresser… Herregud. Jag är väl ledig för att SLIPPA planera exakt när jag vill äta frukost och slippa bli medlem i kundklubbar. Eller det är kanske inte bara därför jag är ledig men delvis.

Personalen på HM

Som komiker har jag ibland skojat om personalen på HM och hur man får en känsla av att är lite, lite otrevliga nästan var i landet man än befinner sig. Att jag frågat en anställd varför och att förklaringen tydligen är att livet är helt meningslöst. Men det är häpnadsväckande hur lång tid allt tar när de packar kläderna. Och hur lång tid det tar innan man hittar någon att fråga om hjälp i butiken. Och hur lång tid det tar innan man hittat personens kollega som man uppmanats leta upp istället. Allt går så långsamt på HM att man varje besök blir närmre en hjärnblödning.

Hantverkare

Det är en söndertjatad spaning, men vi får inte fortsätta acceptera hantverkares flytande tidsuppfattning. De har i regel inte börjat på jobbet igår och bör veta exakt hur lång tid saker och ting tar. Räkna in restid med marginal mellan uppdragen så bör det inte vara speciellt komplicerat att säga vilken tid man kommer dyka upp och hur lång tid jobbet kommer ta och sedan hålla de löftena.

Servitörerna som tar notan på restaurang

Detta är helt absurt. Hur bra service en restaurang än har och hur uppmärksam personalen än har varit under kvällen, så delar de alltid en viss brist. Det tar sanslöst lång tid att få betala notan. Det är som att när möjligheten till merförsäljning släckts så slutar personalen helt bry sig om gästen i fråga. Jag vet att jag är en ganska betydelselös person, men det vill jag inte bli påmind om på restaurangen också.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.