Svenska ansiktsmasker gör succé – spana in Matt Damons och Gwyneth Paltrows favoritmask

Airinums ansiktsmasker på Marc Jacobs respektive Rita Ora.

Vad har Marc Jacobs, Gwyneth Paltrow och Matt Damon gemensamt? De är alla fans av hajpade svenska märket Airinums ansiktsmasker.

Robin Åberg  |  Publicerad 2021-01-28 13:15  |  Lästid: 3 minuter

Det senaste året har ansiktsmasker ofrånkomligen blivit en modeaccessoar, om man måste ha det på sig kan det väl lika gärna vara snyggt?

Några som delar denna syn är svenska Airinum som lanserade sina första ansiktsmasker redan 2015 och tidigt blev en hit i Östasien. Då var målet att skapa en produkt som skyddade från luftburna föroreningar, ett problem som enligt världshälsoorganisationen, WHO, dödar ungefär sju miljoner människor varje år. Sedan pandemiutbrottet har däremot maskens funktion som begränsare av smittspridning tagit över och med det finns nu Airinums masker över hela världen.

Förutom den egna designen som kommer i tre utföranden har Airinum tagit fram limiterade utgåvor i samarbete med bland annat Marine Serre, Woolrich och MoMA.

Rita Ora som bär ansiktsmask från Airiniums samarbete med Marine Serre matchat med kläder i samma mönster.
Rita Ora i Marine Serres ikoniska mönster och matchande mask från Airinum.

Nyligen lanserade Airinum ett samarbete med schweiziska Bally som en del av miljöinitiativet Bally Peak Outlook där samtliga vinster går till arbetet med att skydda världens bergsmiljöer. Sedan tidigare är Airinum även en del av välgörenhetsorganisationen ”1% for the planet”, där alla företag som ansluter sig går med på att skänka minst en procent av sina intäkter till arbetet med att skydda vår miljö.

Vi var nyfikna på det hajpade svenska ansiktsmaskmärket och hörde av oss till Maria Ahnlund på Airinum för att ta reda på mer om företagets internationella ansiktsmasksuccé.

Varför har Airinums masker blivit så populära?  

– Vi vet att människor inte kommer använda en mask om den inte är snygg, skön och förser bäraren med ett högpresterande skydd. Vår mask har blivit populär för att vi satsat just på dessa tre grunder som är design, funktion och passform. Vi var också tidiga in på den här marknaden, vilket ger oss legitimitet och förtroende då vi jobbat med produktion och produktutveckling av andningsmasker i många år.

Ni har ju haft flera större samarbeten med modemärken. Har några större internationella celebriteter setts bära er mask?

– En av våra absoluta största fans är Marc Jacobs som la upp flera fotoserier med vår mask under tiden det var lock down i New York. Även kändisar som Rita Ora, Gwyneth Paltrow, Olivier Rousteing och Matt Damon har burit våra masker.

Ni har en tydlig och iögonfallande design – var kommer inspirationen ifrån?

– Vår design bottnar i svensk designtradition med enkla och tidlösa linjer och färger. Vi har hållit fast vid detta ändå sedan start, men adderat designsamarbeten där till exempel Marine Serres välkända print fick pryda maskerna.  

De här två knapparna på masken känns lite luddiga – vad fyller de för funktion? 

– De är till för att skapa ett ventileringssystem som låter utandningsluft flöda ut ur masken och på så vis förhindra att fukt bildas och för att skapa en känsla av att andas fritt trots att du bär mask. Bäraren kan själv välja när de vill nyttja andningsvalven på masken, och när man vill stoppa flödet genom dessa för att eliminera risken att sprida sjukdomar och bakterier.

Airinums masker kostar från 75 US dollar och uppåt. Du kan spana in Airinums masker här.

LÄS OCKSÅ: Svindyra designermasker har blivit jättepopulära – se de allra onödigaste

LÄS OCKSÅ: Snyggast i kollektivtrafiken – 16 ansiktsmasker som sätter stilen

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-01-28 13:17